日中の意味差異に着目したエージェント指向漢字学習支援システム-Anckle  [in Japanese] Anckle: Agent-Based Communicative Kanji Learning Environment Focusing on the Difference between Japanese and Chinese Kanji Meaning  [in Japanese]

Search this Article

Author(s)

    • 劉 玉琴 LIU Yuqin
    • 徳島大学工学部知能情報工学科 Department of Information Science and Intelligent Systems, Faculty of Engineering, Tokushima University
    • 緒方 広明 OGATA Hiroaki
    • 徳島大学工学部知能情報工学科 Department of Information Science and Intelligent Systems, Faculty of Engineering, Tokushima University
    • 越智 洋司 [他] OCHI Youji
    • 徳島大学工学部知能情報工学科 Department of Information Science and Intelligent Systems, Faculty of Engineering, Tokushima University
    • 矢野 米雄 YANO Yoneo
    • 徳島大学工学部知能情報工学科 Department of Information Science and Intelligent Systems, Faculty of Engineering, Tokushima University

Abstract

近年,インターネットの普及により,時間・場所の制約を越えて,様々な国の人々がサイバースペース上で容易にコミュニケーションできるようになってきた.本論文では,ソフトウェアエージェントの介在により,サイバースペースでの言語学習を支援する学習環境Anckle (A__-gen__-t-based C__-ommunicative K__-anji L__-earning E__-nvironment) を提案する.Anckleは,コミュニカティブアプローチに基づき,サイバースペース内での母語話者とのコミュニケーションによる言語学習を支援する.また,外国語学習で大きな問題となる言語転移に着目して,エージェントがコミュニケーションに介入し,学習者の理解状態に合わせて教授を行う.本論文では,エージェントがコミュニケーションの途中で言語転移の可能性を判断し,適切なタイミングで介入するためのコミュニケーションギャップモデル (CGM) を提案する.我々は,このモデルに基づき,中国人による日本語学習を支援するシステムを試作した.本論文ではこの試作システムを実験的に評価し,その有効性を示す.

Journal

  • The Transactions of the Institute of Electronics,Information and Communication Engineers.

    The Transactions of the Institute of Electronics,Information and Communication Engineers. 00082(00010), 1645-1654, 1999-10-25

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

References:  20

Cited by:  9

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110003183535
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11340957
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09151923
  • NDL Article ID
    4886559
  • NDL Source Classification
    ZN33(科学技術--電気工学・電気機械工業--電子工学・電気通信)
  • NDL Call No.
    Z16-1853
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS 
Page Top