教員のIT活用授業力を向上させるための実践指導の類型化  [in Japanese] Classification of Practical Method to Improve Teaching Abilities toward IT Integrated Class  [in Japanese]

Search this Article

Author(s)

Abstract

教育の情報化の進展により,すべての教室にコンピュータと高速インターネットが導入され,これらを活用した教員のIT活用授業力の向上が期待されている。この流れに対応し,特に小学校現場においては,ITを活用した授業研究が数多く行われている。本研究では,ITを活用した授業研究の場で議論になったIT活用のノウハウを,その授業局面などとともに類型化し,IT活用授業力を教員が獲得する際の課題となっている点を整理する。

The Information Oriented Schools have been proceeding, computers and the high-speed Internet are introduced in all the classrooms. Improvement in the teachers' abilities toward IT Integrated Class is being expected. Classroom researches using IT are held at elementary schools. The purpose of this study is to classify the know-how of IT use which became topics at the classroom researches, and the subjects of teaching abilities using IT are put in order.

Journal

  • IEICE technical report. Education technology

    IEICE technical report. Education technology 104(342), 39-44, 2004-10-16

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

References:  7

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110003206474
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10013163
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09135685
  • NDL Article ID
    7153085
  • NDL Source Classification
    ZN33(科学技術--電気工学・電気機械工業--電子工学・電気通信)
  • NDL Call No.
    Z16-940
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS 
Page Top