盲ろう者のコミュニケーション特性を考慮したパソコン指導に関する事例研究  [in Japanese] Case study of instruction of personal computers to deafblind people, taking their communication characteristics into consideration  [in Japanese]

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Abstract

自立を目指す盲ろう者は, 独力でコミュニケーションを取ることができるようにしたいというニーズが非常に高い. このニーズに応えるための一つの可能性がパソコンであり, 支援機器とパソコンを組み合わせて利用する盲ろう者も増えてきている. しかし, 利用可能な支援機器のほとんどが視覚障害者向けの物であり, 盲ろう者が利用するためには, さらに設定の変更や技術的な工夫が必要となる. 本研究では, どのような技術的工夫等が必要になるのかを明らかにするために, 盲ろう者向けのパソコン講習会に, 盲ろう者のコミュニケーションに熟達した著者が講師として参加し, 盲ろう者向けパソコン講習会のあり方をアクション・リサーチの手法により事例的に検討した.

People with deafblind intending to become independence need to communicate other people by their own effort. The use of a personal computer is possible to satisfy this need. Many people with deafblind use personal computer join together some aid. Their aid, however, are for people with impaired vision. This problem require special settings of personal computer or special technical assitance, when they use them. In this research, One of authors with skillful commnicator to people with deaf blind became lecturer in class of personal computer for them, and investigated the problem by action research technique.

Journal

  • IEICE technical report. Education technology

    IEICE technical report. Education technology 104(703), 153-158, 2005-02-26

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

References:  2

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110003206559
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10013163
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    09135685
  • NDL Article ID
    7361232
  • NDL Source Classification
    ZN33(科学技術--電気工学・電気機械工業--電子工学・電気通信)
  • NDL Call No.
    Z16-940
  • Data Source
    CJP  NDL  NII-ELS 
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