「話の上手さ」認知の社会的スキルと状況による相違  [in Japanese] Differences of perception of communication ability depend on level of social skill and on communication situations  [in Japanese]

Search this Article

Author(s)

Abstract

本研究は, 4つのコミュニケーション状況(一対一会話場面, 要請・説得場面, スピーチ・プレゼン場面, 集団作業場面)における「話の上手さ」特徴の抽出と, 認知者の社会的スキル(KiSS-18, JICS)による注目点の相違を検討することを目的とした.大学生108名から得られた自由記述をKJ法により分類し, テキスト型データ解析ソフトWordMinerを用いて分類のクラスター化および対応分析を行った.その結果, 4つの状況に共通して, 基本的なスキルや察し能力の高い人は相互作用の調整のような高度なスキルに関連した行動に注目する傾向が見られ, 注目する特徴数も比較的多いことが示された.その一方で, 自己抑制能力が高い人が注目する特徴は少なく, 抑制といった側面に関連していた.したがって, 認知者として保有する社会的スキルの内容と水準が, 「話の上手さ」認知に影響を与えることが示された.

The purpose of this study is to find a structure of communication abilities on four situations (dyadic conversation, persuasion, presentation, and group activity) and to examine the effect of social skill on perception of skillful communicator's features. Using text mining techniques, cluster analysis and correspondence analysis of text data from 108 undergraduate students were conducted. The results showed that students who were high level group of social skill or of Perceptive Ability paid attention to many skillful behaviors like abilities of adjustment of interaction. On the other hand, high level group of Self-Restraint paid attention to only a few features of skillful communicator, and that features were related to ability of restraint of behavior. These findings suggested that the level of social skill had an influence on perception of skillful communicator's features.

Journal

  • Technical report of IEICE. HCS

    Technical report of IEICE. HCS 105(306), 1-6, 2005-09-26

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110003271846
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10487226
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09135685
  • NDL Article ID
    7472273
  • NDL Source Classification
    ZN33(科学技術--電気工学・電気機械工業--電子工学・電気通信)
  • NDL Call No.
    Z16-940
  • Data Source
    CJPref  NDL  NII-ELS 
Page Top