電子メール文における感情表現の解析システムについて : 感情表現の収集・分類・解析  [in Japanese] System for Analyzing Emotional Expression in E-mail text : collection, classification, and analysis of Emotional Expressions  [in Japanese]

Search this Article

Author(s)

Abstract

コンピュータと人間の対話では、話者がどのような感情を持って話しているかということは、自然なコミュニケーションの成立に必要な情報である。本研究では、対話文に含まれる感情に関する情報を分析することによって、話者が発信した内容を正確に把握することを目的とし、電子メール文に含まれる話者の感情を自動的に抽出するシステムを構築した。大学生が送受信した電子メール文約1000文を収集し、そのデータ中の感情表現の分類、分析を行なった。その分析の結果抽出された感情に関する情報を、自然言語処理で用いる概念辞書に導入して、感情情報を自動的に抽出するシステムを構築した。

Emotion plays an important role for successful communication, including exchanges taken place in e-mail exchanges. The goal of this research is to construct a system which automatically extracts the emotional state of the sender in an e-mail message. The author collected approximately 1000 sentences from e-mail messages exchanged by university students. Using these data, she extracted emotional expressions and classified them. She implimented the results of the above analyses in a Japanese dictionary and a concept dictionary for natural language processing. Using these dictionaries, she constructed a system which automatically analyzes and extracts information about emotion embedded in the text of e-mail messages.

Journal

  • Technical report of IEICE. Thought and language

    Technical report of IEICE. Thought and language 96(608), 1-8, 1997-03-28

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

References:  12

Cited by:  7

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110003314290
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10449078
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • Data Source
    CJP  CJPref  NII-ELS 
Page Top