音声対話システムにおける刹那的感情と社交的反応 Ephemeral Emotions and Responsiveness in Dialog

この論文をさがす

著者

抄録

敏感な人間と対話すると妙に満足が得られることがある。一方現在の音声対話システムはそうではない。人間の実時間的やりとりの旨さの一つは相手の刹那的感情に気を付け、それに合わせて自分の刹那的な感情・態度・反応が発生する。この刹那的感情およびそれを表す非言語表現 (ジェスチャー、非単語発話、抑揚など) のモデル化により、実時間性が良く、人間らしく、使いたい音声対話システムが作れる。

There is something nearly magical about human-to-human interaction. When a conversation goes well it can be very pleasant indeed. We want to build systems that are satisfying to talk to, that will feel attentive, supportive and responsive to users. To do this we need to model 'real-time social skills'. Doing so requires a model of 'ephemeral emotions', such as confidence, confusion, pleasure, and dependency, as they surface and vanish moment by moment during the course of conversation. We have build systems which mimic the ability of a person to infer and respond to the other's ephemeral emotions (needs, intentions, and feelings) at the sub-second level, by paying attention to the cues which convey these emotions, including utterance timing, prosody, non-lexical utterances (uh-huh etc.), and gesture.

収録刊行物

  • 電子情報通信学会技術研究報告. TL, 思考と言語

    電子情報通信学会技術研究報告. TL, 思考と言語 101(61), 17-18, 2001-05-11

    一般社団法人電子情報通信学会

参考文献:  7件中 1-7件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110003314418
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10449078
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • データ提供元
    CJP書誌  NII-ELS 
ページトップへ