国道229号線豊浜トンネル上部斜面の岩盤崩落メカニズムに関する地質工学的考察 Geotechnical Discussion on the Mechanism of Rock Block Failure Occurred above Toyohama Tunnel, Route 229

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著者

    • 菊地 宏吉 KIKUCHI Kohkichi
    • 京都大学大学院工学研究科資源工学専攻 Depertment of Earth Resources Engineering, Graduate School of Engineering, Kyoto University
    • 水戸 義忠 MITO Yoshitada
    • 京都大学大学院工学研究科資源工学専攻 Depertment of Earth Resources Engineering, Graduate School of Engineering, Kyoto University

抄録

平成8年2月10日午前8時10分ごろ, 北海道西海岸に位置する一般国道229号豊浜トンネル古平側坑口部上方の岩盤斜面において, 大規模岩盤ブロックが崩落した.本論文においては, 現地調査・現場試験および室内試験・現地計測によって得られたデータを基に, 岩盤崩落箇所の状況ならびに岩盤崩落箇所周辺の自然環境, とくに地下水挙動の季節変化についての具体的な事実を網羅した上で, 素因と誘因を交えて, 岩盤崩落の発生メカニズムを検討した.その結果, 今回の岩盤崩落には様々な要因が複雑に絡んで影響を与えているものの, 冬季の厳寒条件下におかれた岩盤の表面凍結によって流出口を閉塞された地下水が, 崩壊面となった潜在不連続面に高い間隙水圧を発生せしめたことが主要因であると結論できる.

The large rock block failure had been occurred on the rock slope above the west side entrance of Toyohama Tunnel, Route 229, located in the west coast of Hokkaido, Japan, at about 8:10 a.m. on 10 February 1995. The mechanism of the rock block failure is discussed with several facts concerning geotechnical characteristics of the field and natural conditions around the field, especially the seasonal change of groundwater behavior, based on the results of field observations, field tests, laboratory tests and field measurements. In conclusion, the main factor of the rock block failure is considered as what the hydro-mechanical pressure, occurred by the phenomenon that groundwater had been sealed by the ice lens on the slope under extreme low temperature condition, has been applied to the discontinuity behind the rock block.

収録刊行物

  • 応用地質

    応用地質 39(5), 456-470, 1998-12-10

    一般社団法人日本応用地質学会

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各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110003334953
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00026635
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    02867737
  • NDL 記事登録ID
    4623799
  • NDL 雑誌分類
    ZM49(科学技術--地球科学--地質)
  • NDL 請求記号
    Z15-263
  • データ提供元
    CJP書誌  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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