学習者の個性に合わせた e-Learning 教材の効果 [in Japanese] Effect of e-Learning matched to learner's personality [in Japanese]
Search this Article
Author(s)
Abstract
学習者それぞれの学習意欲に合ったe-Learning教材で学習することの効果を検討した。学習意欲検査の結果によって2グループに分けられた被験者群を、さらにその意欲のタイプと合う教材で学習する群と合わない教材で学習する群に割り当てて学習させ、成績や学習を放棄(ドロップアウト)する割合を比較した。その結果、テストの得点やドロップアウト数において、自分に合った教材で学習した群が、そうでない群に比べてよい結果を収めた。そのことから、e-Learning学習においても、ひとりひとりの個性を重視した柔軟な教材を用いることの有効性が示唆された。
We studied the effect of personalization of e-Learning course. Learners were divided into two groups based on their learning motivation test score. Each group were also divided into two groups, one learned with e-Learning course matched with their personality. And the other with mismatched e-Learning course. As a result, we found that the group learned with matched course exhibited higher score and lower dropout rate than unmatched group. Thus, the importance was shown to consider learner's personality when designing e-Learning course.
Journal
-
- IEICE technical report
-
IEICE technical report 105(488), 59-64, 2005-12-17
The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers