学習者の個性に合わせた e-Learning 教材の効果  [in Japanese] Effect of e-Learning matched to learner's personality  [in Japanese]

Search this Article

Author(s)

    • 田中 健太 TANAKA Kenta
    • 東京工業大学大学院社会理工学研究科人間行動システム専攻 Graduete School of Decision Science and Technology, Department of Human System Science, Tokyo Institute of Technology
    • 金澤 秀知 KANAZAWA Hidetomo
    • 東京工業大学大学院社会理工学研究科人間行動システム専攻 Graduete School of Decision Science and Technology, Department of Human System Science, Tokyo Institute of Technology
    • 新井 哲平 [他] ARAI Teppei
    • 東京工業大学大学院社会理工学研究科人間行動システム専攻 Graduete School of Decision Science and Technology, Department of Human System Science, Tokyo Institute of Technology
    • 栄永 道子 EINAGA Michiko
    • 東京工業大学大学院社会理工学研究科人間行動システム専攻 Graduete School of Decision Science and Technology, Department of Human System Science, Tokyo Institute of Technology

Abstract

学習者それぞれの学習意欲に合ったe-Learning教材で学習することの効果を検討した。学習意欲検査の結果によって2グループに分けられた被験者群を、さらにその意欲のタイプと合う教材で学習する群と合わない教材で学習する群に割り当てて学習させ、成績や学習を放棄(ドロップアウト)する割合を比較した。その結果、テストの得点やドロップアウト数において、自分に合った教材で学習した群が、そうでない群に比べてよい結果を収めた。そのことから、e-Learning学習においても、ひとりひとりの個性を重視した柔軟な教材を用いることの有効性が示唆された。

We studied the effect of personalization of e-Learning course. Learners were divided into two groups based on their learning motivation test score. Each group were also divided into two groups, one learned with e-Learning course matched with their personality. And the other with mismatched e-Learning course. As a result, we found that the group learned with matched course exhibited higher score and lower dropout rate than unmatched group. Thus, the importance was shown to consider learner's personality when designing e-Learning course.

Journal

  • IEICE technical report

    IEICE technical report 105(488), 59-64, 2005-12-17

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

References:  7

Cited by:  3

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110003486851
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10013163
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09135685
  • NDL Article ID
    7771053
  • NDL Source Classification
    ZN33(科学技術--電気工学・電気機械工業--電子工学・電気通信)
  • NDL Call No.
    Z16-940
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS 
Page Top