マルチメディア教材及び三次元素材の利用調査  [in Japanese] Survey on Using Multimedia Learning Materials and 3D Contents  [in Japanese]

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Abstract

三次元素材を提供するに当たり、高等教育の授業などにおけるマルチメディア教材や三次元教材の必要性を調査した。調査対象者は、大学間衛星ネットワークの担当者を通した大学関連教員である。調査は無記名、無作為とした。その結果、マルチメディア教材の必要性が認識され、実際に利用されてきていることがわかった。しかし、三次元教材についてはその要望はあるものの、実際には資料作成に基づく制限などにより広く利用されるには至っていない。全体的には、マルチメディア教材や三次元教材への期待はあるが、これらを利用すれば必ず効果が上がるという幻想も持っていない。むしろ、マルチメディア教材の効果には懐疑的で、作成の手間や労力を考え合わせると、必ずしも利用に肯定的というわけでもないことがうかがえる。自由記述には、「教育的な配慮からむしろ、三次元的な描写は学生に行わせるべき」という三次元教材に関する否定的な意見も見られた。マルチメディア教材に求められている特性と現状を議論する。

We conducted a survey on requirement for multimedia learning materials and three-dimensional (3D) contents at lectures in higher education, before we develop 3D contents. We targeted the survey on lecturers or professors who were contacted through officers of the inter-university satellite network. The survey was conducted with unsigned and random samples. The results showed that a need of multimedia learning materials was recognized and they have been used in practice. Although 3D contents are required, they have not widely used due to limitation based on the content authoring. Overall, the lecturers and professors have expectation for multimedia learning materials and 3D contents, but they do not believe that multimedia learning materials and 3D contents always improve learning effectiveness. On the contrary, there are lecturers and professors who are doubtful about effect on multimedia learning materials and do not have positive opinions on their use taking the effort into account. We also have negative opinions about 3D contents at the open-ended comments, which told us that we should leave students to do the 3D imagine, based on educational concern. The characteristics and the current state are discussed on multimedia learning materials.

Journal

  • IEICE technical report

    IEICE technical report 105(336), 13-18, 2005-10-15

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

References:  9

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110003497100
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10013163
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09135685
  • NDL Article ID
    7701300
  • NDL Source Classification
    ZN33(科学技術--電気工学・電気機械工業--電子工学・電気通信)
  • NDL Call No.
    Z16-940
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS 
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