テクスチャ上でのリメッシュによる3次元モデルのプログレッシブ符号化(画像の表現ならびに一般(グラフィックス/アニメ, コンテンツ配信, 認識/理解, 色空間, 信号処理など)) PROGRESSIVE CODING OF TEXTURED 3D MODELS

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

コンピュータ、及び、情報技術の急速な発展に伴って、3次元モデリングやレンダリングは、多くのアプリケーションにおいてますます重要になっている。3次元メッシュは莫大な量のデータを持っているので、保存や、ネットワークからダウンロードする際に時間がかかる。大部分の3次元モデルを表示する為のアプリケーションは、ユーザーが低解像度モデルのみ欲しいときさえも、3次元モデルの全てのデータを獲得しなければならない。従って、プログレッシブ性を持つこと(3次元モデルの多重解像度伝達を可能にする)が、望まれる。本論文において、我々は、イレギュラーなメッシュをテクスチャ上でマッピングし、セミレギュラーに変えることで、3次元メッシュのプログレッシブな符号化法を提案する。その際圧縮には、2次元画像符号化アルゴリズムをメッシュ圧縮に適用する。ウェーブレット変換を使うので、符号化されたビットストリームは、プログレッシブ性を持つ。我々は、高圧縮率においても、オリジナルのモデルと視覚的に同等なモデルを得ることが出来た。

Due to the rapid development of computer and information technology, 3D modeling and rendering capabilities are becoming increasingly important in many applications, including industrial design, architecture, CAD/CAM, video games, and medical imaging. Since 3D mesh models often have the huge amount of the data, it is time-consuming to retrieve from a storage device or to download from the network. There exist some works on 3D model coding [l]-[7]. Most 3D viewing applications need to obtain the entire file of a 3D model in order to display the model, even when the user is interested only in a low-resolution version of the model. Therefore, progressive coding that enables multiresolution transmission of 3D models is desired. In this paper, we propose the progressive coding scheme of 3D meshes with texture, in which we convert irregular meshes to semi-regular using texture coordinates, map them on planes, and apply 2D image coding algorithm to mesh compression. As our method uses the wavelet transform, the encoded bitstream has a progressive nature. We gain high compression rate with the same visual quality as original models.

Journal

  • ITE Technical Report

    ITE Technical Report 26.54(0), 1-4, 2002

    The Institute of Image Information and Television Engineers

References:  8

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110003671624
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN1059086X
  • Text Lang
    ENG
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    1342-6893
  • NDL Article ID
    6296159
  • NDL Source Classification
    ZN33(科学技術--電気工学・電気機械工業--電子工学・電気通信)
  • NDL Call No.
    Z16-1010
  • Data Source
    CJP  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
Page Top