コンテンツデザインに関わる生活情報ニーズの分析 : 生活情報ニーズ調査を通して(1)  [in Japanese] Analysis of Living Information Needs Related Contents Design : Through a Survey of Living Information Needs(1)  [in Japanese]

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Abstract

次世代のメディアのデザインを考えた場合, コンテンツ自体の魅力とコンテンツとユーザのインタラクションが重要な課題になるであろう。ユーザは画面に表示されたメニューを選択して情報機器を使用するが, ユーザがある情報の提示を期待して機器を操作したときに, 機器がユーザの期待したコンテンツを表示されなければインタラクションのストレスは大きなものとなる。本研究では情報ニーズとコンテンツデザインの関わりについて学生を対象として実施した生活情報化ニーズのアンケート調査結果を分析した。公共情報機器は設置される場所によっ情報ニーズが異なるとした仮説のもとに, 情報ニーズ項目と公共情報端末の設置ニーズを分析した結果, 今後の研究の予備的な結論として, 公共情報機器を使用する不特定多数ユーザの情報ニーズを考える場合, 情報機器の設置場所はユーザの利用目的のフィルターの役割を果たすことができ, 設置場所に応じた情報サービスの提供がユーザのニーズにコンテンツを対応させることにおいて有効であると考えられる。

When we are concerned about next generation's media design, it would become important subject that is charm of contents itself and user-contents interaction. User uses information machinery with selecting indicated menu. When user uses information machinery with some prospects to visualize some information, interaction stress would become strong if machinery is not shown the content that user expected. In this study about the relation between contents design and information needs analyzing the result of questionnaire about living information needs for college students, I puts up the hypothesis that information needs is different from by a place organized. The preliminary results indicate that the place where machinery organized would behave as a filter for many user's needs who interact public information system. I think this conception is effective for interaction design of information services.

Journal

  • Bulletin of Japanese Society for the Science of Design

    Bulletin of Japanese Society for the Science of Design 44(4), 67-76, 1997

    Japanese Society for the Science of Design

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Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110003825026
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00150292
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    NOT
  • ISSN
    0910-8173
  • Data Source
    CJP  NII-ELS  J-STAGE 
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