保育空間の機能分離 : 保育所の平面計画に関する研究 (1)  [in Japanese] SEPARATION OF SPACESE AT NURSERY ROOM : A Study on Nursery School Planning (1)  [in Japanese]

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Abstract

1)3才未満児と3才以上児とでは, 保育内容に著しい差異があり, したがって, 現在行なわれつつある保育空間の分離には, 一応の必然性は認められるが, 2才児が一足とびに3才児になるわけではなく, 2才児が一足とびに3才児になるわけではなく, 連続している。そして, 3才未満児が, より大きい幼児とふれあう機会の重要さも指摘しうることであり, 単純に, まったく分離してしまえばよい, という問題ではなく, 保育所全体の計画の中で, そのことに対する十分な考慮が払われるべきであろう。また, 3才未満児独自の問題としては, その時間配分は小刻みであり, 個人差が大きく, また, きわめて急速に発達していく。そのため, 保育のほとんどが行われる保育室は, 3才児以上の幼児の保育室とは異ったきめこまかな配慮が必要なのであって, それには, 発達段階別の保育内容についての詳細な分析が必要なのである。2)食事および午睡をめぐる諸問題を空間的に解決しようという試みが, 午睡室の独立(板橋), 食事室の独立(東ケ丘ほか)であったといえるであろう。しかし, 制度的, 経済的な面から, 保育空間が限定されざるを得ない現状において, どのような生活行為を空間として分離させるのが, もっとも効果的であるかは, なお検討を要するところである。たとえば, 食事, 午睡といった, 一日の保育時間のなかで, わずか一時間しか使用されない生活行為に, 大きなスペースを割くことが, はたして有効な空間の分離の仕方があるかどうかは, 保育内容全般への検討なしには, 一概には云えぬように思われる。以上, 残された諸問題については, 次報でさらに検討を重ねていくことにしたい。

In this study, we have surveyed 24 nursery schools in Tokyo, which were built after 1966. Before then, almost every facilities in Japan was organized around only a play-room and some nursery rooms. This year was the turning point when several facilities were established upon precursery trial ideas. These were characterized by distinctive spacese for different aged groups. Separate rooms were designed for children below 3 years old, those over 3, babies' and infants'. In addition, separation according to activities was significant. For instance, Rooms were created for nap, feeding and play activities. We conducted the analyses of conditions of the above mentioned separations. Through these analyses, we could like to indicate the current problems in nursery school planning. The main controversial points from our studies are following; 1) Babies and infants are not separated into different rooms In spite of the tremendous differences between babies' and infants' care, they are usually mixed. This results are mutually obstruct on of each other's activities. 2) No physical separation of nap and feeding activities Observing the old style facilities, almost every kind of activities are done in the same room. It creates confusion for both the staffs and the children, and it can not guarantee the proper space for each function.

Journal

  • Transactions of the Architectural Institute of Japan

    Transactions of the Architectural Institute of Japan 275(0), 87-94, 1979

    Architectural Institute of Japan

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110003885986
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN0018882X
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    0387-1185
  • NDL Article ID
    1986102
  • NDL Source Classification
    NA81(建築)
  • NDL Source Classification
    ZN1(科学技術--建設工学・建設業)
  • NDL Call No.
    Z16-107
  • Data Source
    CJPref  NDL  NII-ELS  J-STAGE  AIJ 
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