歯肉炎予防・改善教育の効果と教育手法および児童の心理学的背景要因との関連性 The Effect of Health Education Programs for the Prevention of Gingivitis in Elementary School Children, and Its Relationship with Health Education Methodology and the Psycho-behavioral Background

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著者

    • 藤好 未陶 FUJIYOSHI Mito
    • 福岡歯科大学口腔保健学講座口腔健康科学分野 Department of Preventive and Public Health Dentistry, Oral Public Health Section, Fukuoka Dental College

抄録

歯肉炎の予防・改善教育を通して, 学校歯科保健教育の効果と教育手法および児童の心理学的背景要因との関連性を検討することを目的とした.福岡市某小学校5年生81名を2群に分け, 健康教育の手法をもとに考案した指導重視型プログラムと援助重視型プログラムを, 同一期間にそれぞれ実施した.教育効果は教育前後の歯肉炎症の程度およびブラッシングに関連する知識, 意識と行動の変化から評価した.児童の心理学的背景要因としてセルフエスティームと自己管理スキルを検討した.中等度以上の歯肉炎症を有する者の割合は教育前後で指導重視群, 援助重視群ともに減少し(p<0.001), 改善は8カ月後も維持されていた(p<0.01).ブラッシング行動関連項目のうち指導重視群で3項目, 援助重視群で5項目に改善がみられた.各授業後に行った学習過程を反映させるためのふりかえりシートの記述内容は, 両群に有意差がみられた.セルフエスティームおよび自己管理スキルと関連があったブラッシング行動関連項目は, 教育前がそれぞれ2項目と8項目, 教育後は6項目と7項目であった.両プログラムはともに歯肉炎の改善と維持に効果的であったことから, 現場の状況に応じて選択して利用できると考えられる.また, ブラッシング行動関連項目は自己管理スキルとより強い関連性が示唆されたことから, 今後は教育の受け手側の自己管理スキルにも配慮した教育プログラムの開発が期待される.

The aim of the present study was to investigate the effect of health education programs for the prevention of gingivitis in elementary school children, and its relationship with health education methodology and the psycho-behavioral background. Two kinds of health education program based on the idea of a learning support program were applied to 81 children in Fukuoka City. Children were divided into two groups : One group (TEG) was provided with an educational program which consisted mainly of teaching elements in addition to learning elements; The other group (LEG) was provided with another educational program which consisted mainly of learning elements in addition to teaching elements. Toothbrushing behavior and knowledge, and attitude toward toothbrushing were surveyed with questionnaires before and after the intervention. Self-esteem (SE) and self-management skills (SMS) were also evaluated using standardized questionnaires before intervention. Children with moderate to severe gingivitis decreased in the short term (p<0.001), and 8 months after (p<0.01) intervention in both groups. Significant changes in factors related to toothbrushing were observed for 3 items in children of the TEG and 5 items in children of the LEG. Recognition of the educational elements of the program was significantly different between the two groups. SE and SMS were significantly associated with toothbrushing-related factors in 2 and 8 items before intervention, and 6 and 7 items after intervention, respectively. Since both programs were effective in decreasing gingivitis, either program could be selected and applied to school children. The psycho-behavioral background of the children, especially concerning self-management skills, may be taken into account to develop a more effective program of health education for the prevention of gingivitis.

収録刊行物

  • 口腔衛生学会雑誌

    口腔衛生学会雑誌 55(5), 574-585, 2005

    一般社団法人 口腔衛生学会

参考文献:  23件中 1-23件 を表示

被引用文献:  4件中 1-4件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110004062123
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00081407
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    0023-2831
  • NDL 記事登録ID
    7725616
  • NDL 雑誌分類
    ZS44(科学技術--医学--歯科学・口腔外科学)
  • NDL 請求記号
    Z19-144
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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