Looking for Love and Miracles : Multivocal Composition and Conflicts among Believers in a Sufi Mausoleum Festival of Rajasthan, India

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  • 愛と奇蹟を求めて : インド・ラージャスターン州におけるスーフィー聖者廟祭礼の多声的構成と信者間の葛藤

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Abstract

A large number of Muslims as well as Hindus pay homage to the Sufimausoleum of Baba Diwana Shah (who was active in the Mewar region ofRajasthan, India in the first half of the 20th century), just as followers do inother Sufi saint mausoleums in South Asia, in their search for aid from thesupernatural power of the saint's tomb. Moreover, the core followers of thissaint mausoleum cult consider personal love for the saint the basis of theirfaith, and express their deep love to the saint through ritual activities. Theadministration of the mausoleum is also carried out by these core followers.As the saint took many disciples without making distinctions betweenMuslims and Hindus, there are still Hindus among those who play a centralrole in the present saint mausoleum cult. However, since the saint ascendedwithout appointing a formal successor, there has been an ongoing disputeover leadership of the core followers between the Hindu disciples and theirdescendants, the Muslim disciples, and the saint's descendants. The processand the interpretation of the most important annual festival Curs ) alsoreflects this dispute among the core followers.This paper addresses the multivocal composition of the annual festival,and considers especially how rivalry among the core followers is reflectedin the performance of the rituals. It also describes the competition and coex-istence of the core groups that seek leadership of the cult. The authority ofthe cult is expressed in the festival by holding the executive right to the mostimportant secret ritual as well as by being the ultimate gift giver in a sacredexchange in the mausoleum. Competing groups try to monopolize theserights and criticize each other, for trying to usurp authority in illegitimateways. The axis of confrontation seems to be rooted, rather than in the communalidentity difference between Hindus and Muslims, in the peculiar characterof the Sufi saint faith in which the disciple's personal devotion to thesaint is regarded as being of ultimate importance. The relationship betweena saint and a disciple can be understood in terms of personal and internallove, and the relationship is considered as unique and beyond conventionalnorms. The reason this unique internal love between a saint and his followeris expressed in a set, conventional ritual performance will also be consideredin the conclusion.

インド・ラージャスターン州メーワール地方で20世紀前半に活動したスーフィー聖者ババ・ディワナ・シャーの聖者廟には,南アジアの他のスーフィー聖者廟同様ムスリムのみならず多数のヒンドゥーが聖者の墓の神秘的な霊力による救いを求めて参拝に訪れる。また聖者廟信仰の中核となる信者たちは,聖者に対する人格的な尊崇の念を信仰の基盤とし,聖者への深い愛を儀礼を通じて表現している。廟の管理運営も廟信仰の中核的な集団に担われてきた。聖者はムスリム,ヒンドゥーの区別をすることなく多くの弟子を取っており,現在の聖者廟信仰の中核的役割を果す者の中にもヒンドゥーが含まれている。しかし,この廟の聖者は正式な継承者を定めることなく昇天したため,信仰の核となる集団のリーダーシップをめぐってヒンドゥーの高弟やその子孫,ムスリムの弟子たち,及び聖者の子孫たちの問で紛争が続けられてきた。廟で最も重要な聖者の年忌祭の執行や解釈にも彼らの対立は色濃く反映されている。この論文では,聖者の祭礼の多声的な構成に焦点をあて,特に信仰の中心的なメンバーの問の拮抗的な関係が儀礼の執行にどのように反映されているのかを考察し,信仰の中心的権威を求める諸グループが競合しつつ共存している状況を記述する。信仰の中心的権威は,祭礼に伴う贈与交換で究極的な贈与の与え手になること及び最重要の秘儀の執行権を持つことで表現される。競合する諸グループはそれらの権限を独占することをめざし,対立するグループが邪なやりかたで権威を侵そうとしていることを相互に非難する。ここにみられる対立の軸は,ヒンドゥーとムスリムのコミュナルなアイデンティティーの対立というよりは,聖者に対する人格的信仰をどのように証拠立てるかというスーフィー聖者信仰特有の性質に由来するものと思われる。聖者と弟子の関係は人格的,内面的な愛の関係と捉えられ,伝統的な規範をも超える関係とされる。結論部では聖者祭礼が多声的に構成されるにいたる背景が,聖者一弟子関係のユニークさの表現がある一定の伝統的な儀礼的行為に収敏する理由とあわせて考察される。

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