社会的スキルおよび共感性を育む体験的道徳教育プログラム : VLF(Voices of Love and Freedom)プログラムの活用

Bibliographic Information

Other Title
  • シャカイテキ スキル オヨビ キョウカンセイ オ ハグクム タイケンテキ ドウトク キョウイク プログラム VLF Voices of Love and Freedom プログラム ノ カツヨウ
  • The Effectiveness of Experience-based Moral Education (VLF) on Social Skills and Empathy

Search this article

Abstract

type:Article

本研究は、公立小学校3年生の2クラスを対象に、社会的スキルを育むサイコ・エデュケーションとしてのVLF(Voice of Love and Freedom)実践を用いた場合と従来型の副読本を利用した道徳実践を行った場合とで、児童の社会的スキルの向上に違いがあるかどうかを比較検討した。VLFプログラムは、①自他の視点の違いへの気づき、②自分の気持ちを相手に伝える力、③他人の気持ちを推測する力、④自分と他人の葛藤を解決する力、を育てることが意図されており、絵本を教材とした4つのステップから構成される体験型の思いやり育成プログラムであった。パートナー・インタビュー、ロールプレイなど多様な活動が盛り込まれている。アセスメントは社会的スキル、共感性の質問紙と情報分析力を明らかにする絵カードが用いられた。実践の授業前と授業後で社会的スキルの変化を検討したところ、実践クラスにおいて社会的スキルの効果が認められたほか、絵の分析における視点の変化も明らかになった。

The purpose of this study is to examine the effectivenss of the VLF program on social competence. To investigate the effectiveness of the VLF(Voice of Love and Freedom) program on social skills, 72 third grade elementary school students participated in this study, 36 of whom had participated in the VLF program and 36 of whom had only the traditional moral education. The students completed the Social Skills Scale both prior to and subsequent to the-VLF program or the traditional educational program. The traditional program tried to make students understand the feelings of the main characters by reading a short story, while the VLF program required students to understand the different points of views of characters in a story and to engage in roleplaying based on the characters. A one-way analysis of variance on the scores of social skills revealed a significant main effect for the classes. The increase in social skills scores from pre-test to post-test in the VLF class was significantly higher than that of the traditional class. This result showed that the VLF program had an positive impact on the cognitive aspects of students' social competence. This program stimulated the curiosity of children who participated and enhanced their skills in perspective-taking. The VLF exercises such as role-piaying or partner interviews were very effective at improving the students abilities to understand each other and to resolve interpersonal conflicts.

Journal

Related Projects

See more

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top