華人企業の経営特性の連続性と非連続性--タイ自動車部品製造業にみる企業者活動  [in Japanese] Continuity and Discontinuity of Management by Overseas Chinese : Entrepreneurship in the Thai Auto Parts Industry  [in Japanese]

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Abstract

過去数十年にわたる東南アジアの経済発展における華人企業の役割が注目され, 華人企業者の経営特質に関する研究が活発になっている。その特質としては, 同族性やネットワーク, 華人企業と国家・多国籍企業との関係, リスク志向・金融志向・多角化志向の経営戦略などについて議論されてきた。また研究対象の多くは, 大規模な複合企業であった。本稿では, 複合企業ではなく, 近年自動車産業の発展が目覚しいタイの地場自動車部品サプライヤーであるサミット, アピコ, マノヨン, バンコク・スプリングの事例を中心に分析している。その結果は, 限られた産業における事業機会の追求と技術の蓄積をはかろうとする, 従来議論されてきたものとは異なる華人企業者の特質を明らかにしている。

Many scholars have been paying attention to the role of overseas Chinese enterprises in the development of South-East Asian countries for the last few decades. They have also been discussing the characteristics of their management such as family and network, relationship with states and multinational enterprises, and risk-, financial- and diversification-oriented strategies. They have analyzed mostly big diversified business conglomerates. In this article, Thai local auto parts suppliers such as Summit, Aapico, Manoyon and Bangkok Spring, which have been developing rapidly, were analyzed. The findings show that they try to seek for business opportunities as well as accumulate management and technological know-how to develop their businesses in a particularly limited industry.

Journal

  • Waseda business review

    Waseda business review (38), 3-21, 2005

    Waseda University

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110004616062
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00098465
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    02864428
  • NDL Article ID
    7942644
  • NDL Source Classification
    ZD23(経済--企業・経営)
  • NDL Call No.
    Z4-402
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  IR 
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