The Formation of Culture in Mind : A Sociocultural Approach to Cognitive Development

書誌事項

タイトル別名
  • Formation of Culture in Mind A Sociocultural Approach to Cognitive Development
  • 心のなかの文化の形成 : 認知発達への社会文化的接近
  • I.教育科学系
  • I. Pedagogy

この論文をさがす

抄録

type:text

本論文において, 人間の心が発達するのは, 文化, すなわち何世代にもわたって蓄積され, 共同体により共有された人工物を取り入れることによってである, と我々は提案する。我々のアプローチは認知的である。というのは, 人間における知識と技能の獲得は, 種々の内的ないし認知的制約のもとで行われると想定しているからである。我々のアプローチは社会文化的でもある。というのは, 獲得された制約は, たいてい社会文化的な起源を持っており, 人間は知識や技能を相互作用的な社会文化的制約のもとで獲得する, というのが我々の主張だからである。本論文では, 非特権的な領域で生じる発達(すなわち熟達化)と特権的領域ないし思考の中核領域における概念的発達と変化の両方を論じ, 文化がこれらの発達の基本的構成要素であることを論証しようと試みている。このように文化を強調することは, 発達論者に対して, いくつかの研究課題と研究デザインを示唆する。

We propose in this paper that the human mind develops by incorporating culture, i.e., the community's shared artifacts which are accumulated over generations. Our approach is cognitive, because we assume that human acquisition of knowledge and skills is under a variety of internal or cognitive constraints. A cluster of constraints serves to control and direct attention or coding, and another set of constraints serves to eliminate in advance a large number of logically possible procedures or interpretations. Our approach is sociocultural, too, because we claim that acquired constraints mostly have a sociocultural origin, and that humans acquire knowledge and skills under interactive sociocultural constraints. In this paper we discuss both the development that occurs in nonprivileged domains, that is, gaining expertise, and the conceptual development and change in privileged domains or the core domains of thought, and try to demonstrate that culture is a fundamental constituent of both types of development This emphasis on culture suggests a few research questions and research designs for developmentalists.

source:Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ