マレーシアと日本における環境教育の比較研究 A Comparative Study on Environmental Education in Malaysia and Japan

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Abstract

本研究は日本学術振興会の 2004 - 2005 年度の科学研究費補助金報告の一部として,マレーシアと日本における環境教育の調査分析を以下の 3 つの局面から行うものである.1.初等教育カリキュラムにおける環境教育の内容分析から,両国の環境教育の枠組みの概要を把握する.2.環境の視点に関連して初等教育カリキュラムに取り入れられている,仏教,キリスト教,イスラームなどのような,文化的,宗教的価値観を調べる.3.教科書分析および教材と教育方法の特徴から見た環境教育の内容:国際的な共通点,民族の伝統文化や生活慣習,国民意識の育成等に関わる価値教育の視点からみた相違,教育方法における異同,といった内容についての比較分析を行う.本研究の結果,以下のことが明らかになった.1.マレーシアは「神によって創られた環境に対して人間が果たすべき責任」についてそれぞれの小学校の各教科のカリキュラムに宗教的・文化的な価値観を導入している.このような視点は,公教育における宗教的行為が禁じられる日本では当然ながら見ることができない特徴である.2.マレーシアと日本両国とも,環境教育の推進においては類似の問題を持っている.例えば,環境教育に関する教師用ガイドブックが十分に活用されていない現状,あるいは環境教育に関して適切なカリキュラムを作成することや,適正に実施することができない学校・教師の存在などによって,子どもたちの環境教育には大きなギャップが現れている.3.両国共に,環境教育の振興のため,学校教育のようなフォーマル教育だけではなく,各地域やNGO 団体などによるノンフォーマル教育においてもさまざまな環境教育の実践活動を確認できる.このような傾向は今後ますます強まるであろうし,政府機関,学校,地域の共同体,NGO や NPOによる相互連携によって,環境教育を共同で行なっていくことになるであろう.

As a part of the report of the 2004-2005 Grant-in-aid Scientific Research of Japan Society for the Promotionof Science, this study aims at investigating and analyzing the environmental education in Malaysia and Japan,in three aspects as the following.1. Overview of the environmental education frameworks in each country from the analysis of environmentaleducation contents in elementary school curriculum;2. Cultural and religious values, such as Buddhism, Christianity, and Islam, etc., embodied in the elementaryschool curriculum, in connection with environmental perspective; and3. Contents of the environmental education from the analysis of textbooks and teaching materials, and charac-teristics of teaching methods: The comparative analysis shows common features, and differences found fromthe viewpoint of value education in connection with ethno-cultural tradition, cultivation of life styles andnational consciousness, and differences in teaching methods.The following things were understood in this investigation;1. Malaysia has introduced into each elementary school education curriculum a religious and cultural sense ofvalues about the responsibility which man should have toward the environment, which God supposedlycreated. Such a feature of view in education is not seen in Japan to which participation by a specific reli-gion in a school is forbidden.2. Both Malaysia and Japan have similar problems in the promotion of environmental education. Since theguidebook on environmental education is not fully used or there are schools and teachers that cannot createa proper curriculum on environmental education or cannot carry it out correctly, there are major gaps thatappear in environmental study for children.3. In both countries, we can see the various performances not only in the formal education like schools educa-tion, but also in the non-formal education by the area and NGOs for the prevalence of environmental educa-tion. Such tendencies are increasingly becoming strengthened, and it is predicted that governmental organi-zations, schools, the community, NGOs, and NPOs will perform environmental education much more incooperation with each other as a result.

Journal

  • Annual report of the Faculty of Education, Bunkyo University

    Annual report of the Faculty of Education, Bunkyo University (39), 1-8, 2005

    Bunkyo University

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110004657087
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00221889
  • Text Lang
    ENG
  • Article Type
    Journal Article
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    03882144
  • NDL Article ID
    8005869
  • NDL Source Classification
    ZV1(一般学術誌--一般学術誌・大学紀要)
  • NDL Call No.
    Z22-469
  • Data Source
    CJPref  NDL  NII-ELS 
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