プレスナーの哲学的人間学における位置性の理論(5) Positionalitatstheorie in philosophischer Anthropologie Plessners (5)

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抄録

本稿では,植物と動物の位置性にかんするプレスナーの理論を考察した前稿に引き続き,人間の位置性にかんする理論を検討する。プレスナーによれば,人間が環境領野にたいしてとる位置性は,植物の開放性,動物の閉鎖性・中心性とは異なって,脱中心性である。動物は,おのれのうちに意識と中心を有し,環境世界にたいしては行動図式をもって対処しうる。しかし動物は,空間的には<ここ>,時間的には<今>のうちに埋没し,これらと事物とを真に対象化することはできない。これに対して人間は,動物と同じく閉鎖的・中心的ではあるが,<ここ>と<今>にたいして距離を取り,「意識とイニシアティヴの主体」として,おのれの中心から外に出て,これらを対象化し,これらから離脱することができる。人間は,自我をもち,「消失点」または「眺望点」を自己の背後にもつ。しかし,自然による束縛を免れた人間には,動物のような自然的な場所と安定性はもはや失われ,自らの足で立たなくてはならず,場所も時間もなく,境界ももたずに,自らの力で進路を切り開かねばならない。こうして人間は,自然的技巧性を発揮して,道具を用いて文化を創造する必要に迫られ,媒介された無媒介性によっておのれを表出し,歴史をおのれの背後に残さざるをえず,そして世界のうちにおのれの本来の場所をもたない無場所的=ユートピア的性格のために,世界根拠または神への信仰という宗教的次元によっておのれの故郷へと還帰せざるをえない。われわれは,位置形式という首尾一貫した観点から植物・動物と人間との差異に一歩一歩迫っていこうとするプレスナーの理論から豊富な諸論点を大いに学ぶことができる。しかし,彼が空間的なイメージに固執して,人間の一切の営為を脱中心性という位置形式へと還元するあまり,一種の還元主義に陥っているのではないかという嫌疑もまた生じている。彼が言う「消失点」または「眺望点」も,人間の大脳化に伴って,自己自身を対象化しうるまでに発達を遂げた人間の自己意識から説明しうるのであるから,結局のところプレスナーはドイツ古典哲学における観念論的な伝統に回帰していると言わざるをえない。そして位置形式の差異から動物と人間を考察する限り,そこには両者のあいだに橋渡ししえない質的断絶しか見えてこないことになろう。ここにプレスナーの理論の時代的制約と限界があるように思われる。

Following my previous paper that discussed Plessner's theory on the positionality of plants and animals, this paper examines his theory on the positionality of humans. Plessner asserts that while plants are characterized by openness to the world and animals by centricity and closedness to the world, a human's positionality in relation to his surroundings is defined by excentricity. Animals possess consciousness and centricity within themselves, and their own behavioral schemes allow them to react to their surroundings. In terms of space and time, however, animals are confined to the here-and-now, and they cannot genuinely objectify space, time and externalities. Although humans share with animals a centricity and closedness to the world, humans can disengage themselves from the here-and-now. As conscious entities who take initiative, humans can place themselves outside their own center, objectifying and distancing themselves from a particular time and place. As possessors of an inner life, humans "stand over and against" their inner life and physical existence. Free from restrictions imposed by nature, humans no longer have the natural place and stability that animal life maintains. Humans must stand on their own feet and make their way by themselves, without place, time or boundary. Thus, they are urged to engage in the "natural artificiality" of culture, the shared social world of common practices and tools. It is by such engagement that they express themselves through "mediated immediacy," becoming part of history. Due to their utopian disposition, or their absence of a unique place in this world, they can return to their point of departure by operating at the religious level, holding belief in global causes or faith in God. Plessner's theory, which tries to elucidate the differences between humans and plants/animals step by step from the consistent viewpoint of positionality, raises various points. However, Plessner adheres too rigidly to spatial images and reduces all the workings of man to excentricity; thus, one must wonder whether he has become trapped in a kind of reductionism. Because both his "vanishing point" and "perspective" can be explained on the basis of a human's sense of self that has developed with encephalization to allow self-objectification, Plessner eventually regresses to the idealist tradition of German classical philosophy. As long as he looks at animals and humans from the viewpoint of differences in positionality, he will only find qualitative gaps between the two, which cannot be bridged. This seems to define the constraints and limits of Plessner's theory, which were intrinsic to his times.

収録刊行物

  • 札幌学院大学人文学会紀要

    札幌学院大学人文学会紀要 73, 21-50, 2003-03-20

    札幌学院大学

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110004685952
  • NII書誌ID(NCID)
    AN1009127X
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    Departmental Bulletin Paper
  • 雑誌種別
    大学紀要
  • ISSN
    09163166
  • NDL 記事登録ID
    6557036
  • NDL 雑誌分類
    ZV1(一般学術誌--一般学術誌・大学紀要)
  • NDL 請求記号
    Z22-635
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  IR 
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