Web教材へ書き込みを可能とするWebMemoシステムの開発と評価  [in Japanese] Development and Evaluation of Web Memo System that Enables User to Write Notes on Web Learning Materials  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

    • 伊藤 清美 ITO Kiyomi
    • 東京工業大学大学院 社会理工学研究科 人間行動システム専攻 Graduate School of Decision Science and Technology, Tokyo Institute of Technology
    • 赤堀 侃司 AKAHORI Kanji
    • 東京工業大学大学院 社会理工学研究科 人間行動システム専攻 Graduate School of Decision Science and Technology, Tokyo Institute of Technology

Abstract

eラーニングやコンピュータを使う授業などでは,Web教材を使った学習が使われている.しかし,それらの教材は主に学習者のディスプレイ上に表示されるため,教科書や印刷教材のように自由に書き込みを行うことができない.本研究では,学習者が印刷された教材に書き込むのと同様にWeb教材に書き込めるシステム,WebMemoを実現した.学習者はWeb教材にメモ・蛍光ペン・図などを自由に書き込み・保存・閲覧することができる.Webページに描画されたデータはシステム内のデータベースに保存され,次回参照時にも表示される.大学生を被験者とし,実際の授業で3種類の評価実験を行った.その結果,紙と同様にWeb教材に直接書込むことの有用性が評価され,Webへ書き込んだ内容を見直すことによる学習効果があることが明らかになった.また,紙への書き込みと比較した結果,直線,囲みなどといったインタフェースの改良の必要性が示された.

In e-learning and classroom lectures with computers, teachers often use learning materials or text on the web. However, learners can not take notes on the material directly because it is displayed on a monitor. In this study, a web browser and a server system called WebMemo System was developed that allows learners to take notes on web page, just like taking notes on their printed material, such as marking, annotating, and drawing. This note data is stored on the server and learners can review their notes on the web at any time. Three experiments were conducted in university classrooms. The results show that writing notes on the web pages is useful in studying, and reviewing their notes on the web is effective for learning. And comparison notes data between this system and paper material indicates necessity for improvement of tools such as drawing line and box.

Journal

  • Japan Journal of Educational Technology

    Japan Journal of Educational Technology 29(4), 491-500, 2006

    Japan Society for Educational Technology

References:  27

Cited by:  7

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110004690339
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11964147
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL Article ID
    7923725
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-904
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
Page Top