学校組織運営上の課題に関する探索的研究 : 単位制高校における事例研究  [in Japanese] A Case Study on Identifying Issues of School Organization Management  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

本研究は,教員の仕事の時間量と内容を調査し,教員の属性別に分析することにより,教員組織から捉えることのできる学校組織の運営上の課題を明らかにすることを目的とした.ある単位制高校において教員7名を対象とし,2週間にわたり各教員に仕事の時間帯と内容の記入をワークシートに求めた.それに加え,インタビューを行い,ワークシートの記述内容を補いながら,教員の学校業務に関する認識を捉えた.分析の結果,教員の属性の相違(一般科目担当/専門科目担当教員)によって仕事内容に違いがあるとともに,学校組織運営上の課題に対する認識の差異が明らかとなった.これは調査高校において,専門学科という枠により教員の仕事が規定されている可能性を示唆している.これらをもとに,学校組織運営上の課題を図として示し,課題と学校組織を構成する様々な要素との連関を検討することによって,課題改善のための基礎的資料とした.

This study aimed to identify teachers' issues on school organization management. We investigated the length of working time and what they did. We explored the relationship between teachers' work and their attributes. Seven teachers in a credit-system high school were asked to write on the schedule sheets what and when they did as their work for two weeks. In addition to that, we interviewed teachers how they realized for their work, complementing the schedule sheets data. The results showed that teachers' attributes seemed to make the differences in the contents of their work and the recognition of the issues on school organization management. It has suggested that art subjects might specify teachers' work in this school. Based on these results, we expressed teachers' issues in the figure and tried to examine the correlation between issues on school organization management and various elements which constitute school. Moreover, it was considered as the fundamental data for issues improvement.

Journal

  • Japan Journal of Educational Technology

    Japan Journal of Educational Technology 29(4), 567-575, 2006

    Japan Society for Educational Technology

References:  7

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110004690346
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11964147
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL Article ID
    7923857
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-904
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
Page Top