Pilot Study for Effective Presentation Using Portable Immersive Projection Technology System.
-
- MORITA Yusuke
- Faculty of Education, Nagasaki University
-
- IWASAKI Tsutomu
- Graduate School of Engineering, Nagasaki Institute of Applied Science
-
- TAKEDA Takashi
- Faculty of Design, Kyushu University
-
- FUJIKI Takashi
- Faculty of Education, Nagasaki University
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 簡易式没入型提示システムの効果的な利用に関する一検討
- カンイシキ ボツニュウガタ テイジ システム ノ コウカテキ ナ リヨウ ニ カンスル イチ ケントウ
Search this article
Abstract
本研究では,学校教育における簡易式没入型提示システム(P-IPTS)の効果的な活用方法を検討するため,中学生を対象に比較実験を行った.まず,従来のプロジェクション・システムは平面スクリーンに投影されることから180度(統制群)と90度(実験群)に設定したP-IPTSを用意した.次に,仮想現実空間を移動する課題を提示し,仮想現実空間内における空間認識のしやすさを比較した.その結果,P-IPTSのスクリーンを90度の角度で設置した条件において被験者は自身の位置をよりよく認識していた.また,主観評価の結果から90度スクリーンのほうが没入感を得られることが明らかになった.
Journal
-
- Japan Journal of Educational Technology
-
Japan Journal of Educational Technology 29 (Suppl), 73-76, 2006
Japan Society for Educational Technology
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390001205226744832
-
- NII Article ID
- 10020081383
- 110004705049
-
- NII Book ID
- AA11964147
-
- ISSN
- 21896453
- 13498290
-
- HANDLE
- 10069/16819
-
- NDL BIB ID
- 7913313
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- IRDB
- NDL
- CiNii Articles
- KAKEN
-
- Abstract License Flag
- Disallowed