先行道路情報取得プロトコルRMDPの設計と評価

書誌事項

タイトル別名
  • センコウ ドウロ ジョウホウ シュトク プロトコル RMDP ノ セッケイ ト ヒョウカ
  • Inter-Vehicle Ad-hoc Protocol RMDP for Acquiring Preceding Traffic Information and its Performance
  • ITS

この論文をさがす

抄録

本論文では,車車間・路車間でのモバイルアドホック通信を用いて近隣の道路情報を伝達するためのプロトコルRMDP(Received Message Dependent Protocol)を提案する.RMDP では,車速や車載通信装置の装備率,周辺車両密度に依存せず,一定期間に受信したメッセージ数に応じて道路情報の散布間隔を決定している.RMDP を用いることで,通常の道路状況だけでなく,渋滞状況においても低いパケット衝突率を実現でき,先行する道路情報を迅速に取得することができる.車載通信装置の普及率が低い段階では道路情報を円滑に取得することが困難であると考え,路側に車載通信装置と同じ通信装置をデータ中継ノードとして設置し,RMDP を用いて車車間で交換されるデータを路側の通信装置でも受信・再散布することにより,車載通信装置の装備率が低い場合でも,効率良く道路情報を伝播できることを示した.

In this paper, we propose an inter-vehicle ad-hoc protocol called RMDP (Received Message Dependent Protocol). RMDP is a protocol for disseminating and propagating the preceding traffic information to the surrounding vehicles. It dynamically changes the dissemination interval depending on the number of reception messages for avoiding message collision. The dissemination interval in RMDP does not depend on each vehicle’s speed, equipping ratio of the communication equipments and vehicle density. We show that RMDP can avoid message collision in heavy traffic jam conditions. Our simulation results show that by using the proposed RMDP, a lot of vehicles can acquire their preceding traffic information within short periods. In addition, when the equipping ratio is very low, we propose to set up data relay nodes at road sides. They receive messages sent from vehicles and re-disseminate them using RMDP. We also show that this road-vehicle communication enables effective propagation of preceding traffic information.

収録刊行物

被引用文献 (6)*注記

もっと見る

参考文献 (25)*注記

もっと見る

関連プロジェクト

もっと見る

キーワード

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ