広汎性発達障害児に対する「心の理解」の発達支援 : 「宝さがしゲーム」による「見ることは知ることを導く」という原理の理解への事例的検討  [in Japanese] Development of the Ability to Understand the Other's Mind in a Child with Pervasive Developmental Disorders : An Intervention Case Study.  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

    • 吉井 勘人 Yoshii Sadahito
    • 筑波大学大学院人間総合科学研究科:(現)筑波大学附属大塚養護学校:(現)筑波大学人間総合科学研究科 University of Tsukuba Graduate School of Comprehensive Human Sciences

Abstract

広汎性発達障害児A児の発達評価より,「心の理解」における発達課題が「信念」理解における他者の「見ることが知ることを導く」という原理(Pratt&Bryant,1990)の理解であると評価されたため,これを指導目標とした。指導方法としては,親しい他者との相互交渉を利用した指導である「宝さがしゲーム」共同行為ルーティンを用いた。指導の結果,最初は指導場面内で変化が見られた。まず「宝さがしゲーム」内の直接援助を行った要素(例えば「隠した場所を教えない」行動など)が徐々に,自発によって遂行可能になった。「違う場所を教える」行動など直接援助を行わなかった要素についても徐々に遂行可能になっていった。指導場面以外でも,一切援助を行わなかった硬貨隠しゲームにおいて「見ることが知ることを導く」という原理を意識する様子がみられた。また,行動観察において他者の叙述的な心的状態に関する発話数が増加した。さらに,日常生活場面においても他者の「見ることが知ることを導く」という原理の理解の指標となるエピソードが報告・観察された。以上より,ゲーム共同行為ルーティンによって,「見ることが知ることを導く」という原理の理解が促進された可能性が考えられるが,指導後も,誤信念課題を通過できなかった。これはA児における物語理解の困難性と関連があると考察された。

This experimental intervention assessed the level of understanding of the other's mind, in a 6 year old child with a pervasive developmental disorder. It showed that the principle of "seeing-leads-to-knowing" needed to be taught using a joint action routine called a "treasure hunt." The results were as follows. First, the child gradually became able to conceal information as to the whereabouts of a toy he had hidden. Second, the child became able to deceive his peers by such acts as emphasizing the wrong cup. Third, the child became able to use the principle of "seeing-leads-to-knowing" interacting with other children and adults. Fourth, the number of the utterances referring to others' mental states increased. However, the child could not pass the false belief task. The preceding results were discussed in terms of the efficacy of the intervention using a joint action routine.

Journal

  • The Japanese Journal of Developmental Psychology

    The Japanese Journal of Developmental Psychology 17(1), 28-38, 2006

    Japan Society of Developmental Psychology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110004735544
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10229548
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0915-9029
  • NDL Article ID
    7935620
  • NDL Source Classification
    ZS2(科学技術--心理学)
  • NDL Call No.
    Z19-3071
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
Page Top