囲碁の棋譜認識 Recognition of Go-Kifa

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抄録

囲碁の過去の対局からは良い手や悪い手を知ることができ,上達のために有用である.そのために過去の対局を集めたデータベースを望む声があるが,電子化されていない古い雑誌や新聞などから手作業で囲碁データベースに入力することは困難である.そこで,本研究では新聞など紙媒体の棋譜を自動的に電子データへ変換する手法を提案する.本研究では石の位置を認識する手法として,Hough変換を用いたまた,石の手順番号を認識する手法として,テンプレートマッチングとG1ucksmanの特徴を利用した.さらに,棋譜固有の情報として認識する数字に制限があることを利用した.棋譜認識実験をおこなった結果,石の位置認識の成功率95%および,手順番号の認識率98.0%を得た.Old Go match data is very useful to learn good or bad moves. For this reason, it is hoped to create a Kifu database. However, it is difficult to input them manually. Thus, we propose an automatic recognizer of Kifu, in order to form a Kifu database. Hough transform is employed to recognize lines and circles. Template-matching and Glucksman's feature are employed to recognize numbers. Using the proposed method, lines and circles are recognized at the rate of 95% and numbers are recognized at the rate of 98.0%.

Old Go match data is very useful to learn good or bad moves. For this reason, it is hoped to create a Kifu database. However, it is difficult to input them manually. Thus, we propose an automatic recognizer of Kifu, in order to form a Kifu database. Hough transform is employed to recognize lines and circles. Template-matching and Glucksman's feature are employed to recognize numbers. Using the proposed method, lines and circles are recognized at the rate of 95% and numbers are recognized at the rate of 98.0%.

収録刊行物

  • 情報処理学会研究報告コンピュータビジョンとイメージメディア(CVIM)

    情報処理学会研究報告コンピュータビジョンとイメージメディア(CVIM) 2006(93(2006-CVIM-155)), 249-256, 2006-09-09

    一般社団法人情報処理学会

参考文献:  7件中 1-7件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110004820697
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11131797
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    Technical Report
  • ISSN
    09196072
  • NDL 記事登録ID
    8082232
  • NDL 雑誌分類
    ZM13(科学技術--科学技術一般--データ処理・計算機)
  • NDL 請求記号
    Z14-1121
  • データ提供元
    CJP書誌  NDL  NII-ELS  IPSJ 
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