MRS : 五感情報を体感可能な協調学習環境  [in Japanese] A collaborative learning support Media space with Realistic Sensation  [in Japanese]

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Author(s)

    • 石堂 遼子 ISHIDO Ryoko
    • 慶應義塾大学大学院理工学研究科開放環境科学専攻 School of Science for OPEN and Environmental Systems, Graduate School of Science and Technology, Keio University
    • 北原 圭吾 KITAHARA Keigo
    • 慶應義塾大学大学院理工学研究科開放環境科学専攻 School of Science for OPEN and Environmental Systems, Graduate School of Science and Technology, Keio University
    • 重野 寛 SHIGENO Hiroshi
    • 慶應義塾大学大学院理工学研究科開放環境科学専攻 School of Science for OPEN and Environmental Systems, Graduate School of Science and Technology, Keio University
    • 岡田 謙一 OKADA Kenichi
    • 慶應義塾大学大学院理工学研究科開放環境科学専攻 School of Science for OPEN and Environmental Systems, Graduate School of Science and Technology, Keio University

Abstract

本稿では,五感情報を複合的にシステムに取り込んだ臨場感のある体感型協調学習支援環境"MRS:Media space with Realistic Sensation"を提案し,これを用いたアプリケーション"MRS-Plant"について述べる.近年,講義形式や,文字や図のみを扱った教材を使う理解型の学習形態だけでなく,聴覚情報・触覚情報などを効果的に取り入れた試みも始まり,「体感型」の学習に対する関心が高まっている.MRSではこれまで個別のユーザに対し提示されてきた嗅覚情報を空間に広げ,また触覚情報や視覚・聴覚情報も複合的に学習者に提示することで,新たな学習環境を構築した.技術展示会会場(Keio Technomall 2005)において様々なバックグラウンドを持つ参加者にシステムを体感してもらい,さらに学生を対象とした評価実験を行うことで,システムの機能に関する有用性を確認し,様々な意見を得られた.

This paper describes the development of "MRS", a learning support media space with realistic sensation. In this paper we propose a collaborative learning support system called MRS that effectively handles media for five senses. MRS provides haptic and fragrant information as well as visual and auditory information to a group of people around it. We demonstrated MRS at "Interaction 2006". We also carried out experiments to evaluate MRS at our laboratory. Through the experiments and the demonstration, we have received many useful comments. It is revealed that MRS enables sharing of useful sensory information.

Journal

  • IPSJ SIG Notes

    IPSJ SIG Notes 60, 31-36, 2006-05-31

    Information Processing Society of Japan (IPSJ)

References:  10

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110004822675
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA1155524X
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09196072
  • NDL Article ID
    7936479
  • NDL Source Classification
    ZM13(科学技術--科学技術一般--データ処理・計算機)
  • NDL Call No.
    Z14-1121
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS 
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