公立小・中学校における教員の校務への負担感とコンピュータの利用に関する調査  [in Japanese] Attitude of Public Elementary School and Junior High School Teachers on Teacher's Load and Computer Use for School Work  [in Japanese]

Search this Article

Author(s)

Abstract

本研究では,教員の校務負担とコンピュータの利用に関する現状を明らかにし,現在開発中の教育情報配信システムの必要性を明らかにする.調査は平成17年度末のLAN整備率などを参考に,9都道府県から69小学校,51中学校を抽出し,在籍する教員にアンケートを送付して回答してもらう方式で行われた.本稿ではこれまでに回収された小学校35校482人,中学校16校245人についての分析を行った.その結果,校務にITが導入されたことにより,校務処理そのものにかかる負担は軽減され,その分教員本来の職務である授業研究などに時間を割くことができるようになったものの,その時間は限られており,信頼できる教育情報を効率よく収集するためのシステムの必要性が明らかとなった.

Attitude of public elementary school and junior high school teachers on teacher's load and computer use for school work was done. 69 elementary schools and 51 junior high schools from 9 prefectures in Japan were chosen. A questionnaire was sent to all teacher of the school by post. 35 elementary schools (51% of collection rates, 482 teachers) and 16 junior high schools (31% of collection rates, 245 teachers) were replied so far. As a result of the analysis above data, the load of school work, especially for paper work, was reduced by using IT. However teacher's time for their school work is limited. Therefore, it is cleared the needs for the system to collect educational information efficiently for teachers.

Journal

  • IPSJ SIG Notes

    IPSJ SIG Notes 85, 49-52, 2006-07-08

    Information Processing Society of Japan (IPSJ)

References:  4

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110004849283
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10096193
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    09196072
  • NDL Article ID
    8002967
  • NDL Source Classification
    ZM13(科学技術--科学技術一般--データ処理・計算機)
  • NDL Call No.
    Z14-1121
  • Data Source
    CJP  NDL  NII-ELS 
Page Top