触運動による長さ知覚における視覚の役割  [in Japanese] Role of vision on haptic length perception  [in Japanese]

Search this Article

Author(s)

Abstract

ヒトが指先で物を撫でてその長さを判断するとき,触覚と共に視覚からの情報も用いている.本研究では視覚に入力される情報にノイズを加えていくことによって,触運動による長さ知覚の課題において,視覚の優先度がどのように変化するかを調べた.実験は単一感覚条件と視覚入力に段階的にノイズを付加するノイズ条件の二つの条件で実験を行った.その結果,単一感覚での長さの知覚には差が見られなかった.ノイズが50%までは視覚による知覚が優先的に行われたが,ノイズ量が75%以上になると視覚の優先度が下がり,触覚が優位に働くことが分かった.また,ノイズの付加量にかかわらず長さ知覚の性能は変化しなかった.これらのことから,視覚から得られる情報と触覚から得られる入力は独立に同じ物理量をに関する情報を与え,ノイズの付加は各センサからの入力の重み付けに寄与したのではなく,どちらに注意を向けるかに寄与したと結論付ける.

When a human recognize length of an object while exploring it with their index finger, haptic and visual sensation both provide information for estimating the length of the object. The present study examined the contribution of tactile and visual cues to the subjective estimation of object length while the subject's index finger passively moved. The subjects were tested under two experimental conditions; unimodal condition and noise condition. The results were as follows: (1) multisensory enhancement was not observed when the visual and tactile presented length was congruent; (2) visual cues were weighted more than tactile cues in the bimodal judgements when noise was 50% or less. And tactile cues were weighted more than visual cues when noise was 75% or more. Adding noise to visual stimulus did not decline the performance of length perception. These results suggest that adding noise to visual stimulus contributes to directing attention to either modality but not to weighting sensory inputs.

Journal

  • IEICE technical report

    IEICE technical report 106(328), 1-6, 2006-10-19

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

References:  27

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110004851977
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10487237
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    09135685
  • NDL Article ID
    8538492
  • NDL Source Classification
    ZN33(科学技術--電気工学・電気機械工業--電子工学・電気通信)
  • NDL Call No.
    Z16-940
  • Data Source
    CJP  NDL  NII-ELS 
Page Top