サービスロボットのための視覚と対話の相互利用
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- Other Title
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- サービスロボット ノ タメ ノ シカク ト タイワ ノ ソウゴ リヨウ
- Reciprocal Functions of Vision and Speech for Service Robots
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Abstract
頼まれたものを取ってきてくれるような,サービスロボットの実現を目指している.ここでは,このようなロボットにおける視覚と対話の統合的利用の研究について述べる.研究は大きく2つに分けられる.1つは対話を通じて人間がロボットに依頼を行う場合,その依頼を理解するために必要な視覚に関するものである.人間の自然な依頼発話を理解するには,人間の非言語的行動や,周囲の状況を視覚で理解する必要がある.もう1つは,依頼の中に現れる物体の認識に関するものである.ロボットが物体を認識できない場合,対話により人間に支援してもらい,物体を認識する方法について述べる.
We are developing a service robot that can help humans by getting objects asked by a user's speech. This paper presents our research on the integrated use of vision and speech for such robots. The research is divided into two areas. One is about vision systems necessary for understanding spoken orders of humans. We show that the robot needs a vision system recognizing the situation and the nonverbal behaviors of humans to understand natural utterances. The other is about systems asking humans for help verbally when they cannot recognize objects along with the vision system.
Journal
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- 情報処理学会論文誌コンピュータビジョンとイメージメディア(CVIM)
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情報処理学会論文誌コンピュータビジョンとイメージメディア(CVIM) 47 (SIG15(CVIM16)), 22-34, 2006-10-15
東京 : 情報処理学会
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Keywords
Details 詳細情報について
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- CRID
- 1050564287846464384
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- NII Article ID
- 110004856993
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- NII Book ID
- AA11560603
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- ISSN
- 18827810
- 03875806
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- NDL BIB ID
- 8552199
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- Text Lang
- ja
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- Article Type
- article
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- Data Source
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- IRDB
- NDL
- CiNii Articles
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