美術鑑賞文におけるレパートリー構造の質的分析  [in Japanese] A Qualitative Research for the Structure of Repertoires in Writing about Art  [in Japanese]

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Abstract

本研究の目的は,鑑賞レパートリーにおける複合型の構造的な特徴と,複合型レパートリーに移行する状況の特徴について明確化し,さらに鑑賞レパートリーの熟達にかかわる学習要因について考察することである。まず,中学生から大学院生までの鑑賞文を事例分析することによって,さまざまな複合型レパートリーを構造図によって示すとともに,鑑賞レパートリーにおける多様性の特質と鑑賞レパートリーそのものの発達的特徴を明らかにした。また,複合型レパートリーの生成が,鑑賞レパートリーの熟達化において重要な鍵となることを指摘した。さらに,熟達した鑑賞レパートリーを形成させていくために,レパートリー理論の知見を生かした学習支援策の方向性と今後の課題を示した。

The purpose of this research was to clarify the complexity in the structure of appreciation repertoires ; to examine how students learn repertoires as multiple skills of appreciation in writing about art. An art writing software program was administered to 31 students ranging from junior high school students to graduate students. Each case was analyzed and diagrams were illustrated in light of the characteristics of complex repertoires. This article indicates the variety of repertoires and the developmental characteristics of repertoires themselves. Formation of complex repertoires is considered to be an important step for attaining appreciation repertory proficiency. Furthermore, formation of complex repertories produces context, and develops into deepened quality of appreciation, which in the endo means that appreciation repertories themselves mature.

Journal

  • The Journal for the Association of Art Education

    The Journal for the Association of Art Education 28(0), 429-440, 2007

    The Association of Art Education

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110006243608
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10180722
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0917-771X
  • NDL Article ID
    8753792
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-3201
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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