発達障害児者における自己管理スキル支援システムの構築に関する理論的検討  [in Japanese] A Support System for Self-Management Skills for Persons With Developmental Disabilities : A Theoretical Analysis and Proposal  [in Japanese]

Access this Article

Author(s)

Abstract

これまで様々な自己管理スキルを発達障害児者の問題に適用した研究が行われてきたものの、自己管理の方略を体系的に整理することは十分にはなされていない。そこで本論文では、様々な自己管理スキルを応用行動分析学的観点から体系的に整理し、自己管理を計画、実施、評価、分析、支援するための新たな枠組みとして「自己管理スキル支援システム」を提案することを目的とした。「自己管理スキル支援システム」は、(1)「標的行動の定義」、「弁別刺激の整備」、「自己記録」からなる手続きの段階、(2)「目標やルールの設定」と「自己評価」からなる手続きの段階、(3)「強化子(または弱化子)の選択・準備」と「自己確立操作」、「自己強化(自己弱化)」からなる手続きの段階の3つの段階から構成されるものであり、また競合行動への介入にも焦点を当てるところに特徴がある。この「自己管理スキル支援システム」の利点を「支援付き自己管理」の観点から考察した。

Although a considerable amount of research has been done on the use of self-management skills by children with developmental disabilities, there is little agreement as to the concept or method of self-management. The purpose of the present paper is to analyze self-management skills and advance a new framework, called "a support system of self-management", for planning, implementing, evaluating, and analyzing self-management. This system is comprised of 3 steps. The first step includes defining the target behavior, deciding on a discriminative stimulus, and self-recording ; the second step includes establishment of goals and rules, and self-evaluation ; and the third step includes choice of reinforcers (or punishers), self-establishing operations, and self-reinforcement (or self-punishment). In addition to the 3 steps, the system focuses on competitive behavior. The usefulness of this support system for self-management skills is discussed in terms of self-management with support.

Journal

  • Japanese Journal of Behavior Analysis

    Japanese Journal of Behavior Analysis 20(2), 88-100, 2007

    The Japanese Association for Behavior Analysis

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110006279373
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10150936
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0913-8013
  • NDL Article ID
    8842895
  • NDL Source Classification
    ZS2(科学技術--心理学) // ZS31(科学技術--医学--精神神経科学)
  • NDL Call No.
    Z19-2121
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
Page Top