教材構造と学習スタイルに着目した e-Learning 語学教材における学習行動の分析  [in Japanese] Analysis of learning behavior in e-Learning based on material structure and learning styles  [in Japanese]

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Abstract

本発表では,オンデマソド型e-Learning語学教材について,学習者側の視点から,教材の構造と学習者の学習スタイルに注目して行った評価研究について述べる.2つの中国語語学教材の構造を分析した上で,教材の構造と学習者の学習スタイルとの関係に着目して,学習者のつまずきと興味関心を質的・量的に調査した.その結果,学習者をFelderの学習スタイルで分類した場合,問題を解決する際,自分で考えて解決する〔内省的〕なタイプの人は,教材に自由度があり,自分の学習方法が確立しやすいものを選択し,一方で人と議論して考えを深める〔活動的〕なタイプの人は,教材内にナビゲータが存在し,学習をわかりやすく促してくれるような教材を選択すると,継続的かつ効果的な学習が得られるということを見出した.

The purpose of this study is to clarify the feature of the teaching material structure from learner's angle. In fact it doesn't know where the learners hold the interest concern and the stumble in the e-Learning on-demand teaching materials. In this research it is clear that learning styles have a concern with material structure. As a result reflective learner demand flexibility, and active learners demand lucid navigator in teaching materials.

Journal

  • IEICE technical report

    IEICE technical report 107(109), 37-42, 2007-06-16

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

References:  13

Cited by:  2

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110006343707
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10013163
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09135685
  • NDL Article ID
    8802949
  • NDL Source Classification
    ZN33(科学技術--電気工学・電気機械工業--電子工学・電気通信)
  • NDL Call No.
    Z16-940
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS 
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