ブログマイニングによるマーケットシェア推定 : ブログと既存統計指標の関係の分析  [in Japanese] Estimating Market Share by Blog Mining : Analysis of the relationship between blog and existing statistical indicator  [in Japanese]

Search this Article

Author(s)

Abstract

ブログ空間での言及数は、現実世界における人間の活動を反映するものであり、分野によってはマーケットシェアを推定する有益な指標となるものと考えられる。本稿では、テレビ視聴率や商品の売り上げデータなどの既存の統計指標とブログから抽出される言及数との相関関係を分析することにより、ブログマイニングによるマーケットシェア推定がどのような分野で有効かを調査した。

The number of mentions in blogosphere reflects activities in the real world. It is thus considered as a useful indicator of market share in some industry segments. To clarify the area in which blog mining is effective, this paper reports an investigation of the correlation between the number of mentions in the blogs existing statistical indicators such as TV audience rating or CD sales ranking.

Journal

  • IEICE technical report

    IEICE technical report 107(79), 37-42, 2007-05-25

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

References:  7

Cited by:  1

  • Human Interaction for the Community  [in Japanese]

    SHIMADA Satoshi

    The Journal of the Institute of Image Electronics Engineers of Japan 37(6), 800-803, 2008-11-25

    References (22) Cited by (7)

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110006345339
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11651720
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09135685
  • NDL Article ID
    8804260
  • NDL Source Classification
    ZN33(科学技術--電気工学・電気機械工業--電子工学・電気通信)
  • NDL Call No.
    Z16-940
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS 
Page Top