小学校におけるメカトロニクスと関連した教育の可能性  [in Japanese] Possibility of Education which relates to Mechatronics in Elementary School  [in Japanese]

Search this Article

Author(s)

Abstract

中学家庭科の技術分野でそれら内容が扱われているが,小学校においては技術教育を直接行うことができる教科は無い.しかし,ロボット教材は,子ども達の興味関心の高い魅力的な題材である.ロボットをロボット関連の技術要素を扱った教材,メカトロニクス関係の教材として広くとらえていくと,総合的な学習をはじめ,様々な教科と関連させた授業づくりができる可能性が出てくる.LEDは,子ども達に魅力的な題材であるとともに,教師にとっても簡単な教材である.LEDを扱った学習は,小学校1年生を対象にした授業でも実施できる.中・高学年には、マイクロコンピュータを用いたLED制御教材いろは姫,学習用ロボット梵天丸などを使った学習メニューが用意できる。これらのメカトロニクスに関連した教材を使用することで,小学校1年生から6年生まで,段階的な授業実践を行うことができる.

There is no subject to do a technical education on mechatronics in elementary school. However, robot subject is very attractive for children. Moreover, LED (light Emitting Diode) is useful and easy educational material for children and teachers. Classes using LEDs were carried out in lower grade of elementary school. There are learning menus using BontenMaru (educational robot) and IrohaHime (LED control device) with microcomputer for middle and higher grades. Escalating learning using these materials on mechatronics can be carried out from the first grade to the sixth grade in elementary school.

Journal

  • IEICE technical report

    IEICE technical report 107(155), 35-38, 2007-07-14

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

References:  8

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110006381788
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10013163
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    09135685
  • NDL Article ID
    8843649
  • NDL Source Classification
    ZN33(科学技術--電気工学・電気機械工業--電子工学・電気通信)
  • NDL Call No.
    Z16-940
  • Data Source
    CJP  NDL  NII-ELS 
Page Top