SPIDARによる遠隔書道教示システム  [in Japanese] A Remote Lesson System for Japanese Calligraphy using SPIDAR  [in Japanese]

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Abstract

VR技術の応用例の1つとして教育支援がある。例えば、書道などのように筆の動きやその速度が重要である場合に、お手本を見て学ぶだけではなく、力覚を用いた教示をおこなうことは非常に有効な手段であると考えられる。著者らは、インターネットを介して遠隔で書道教示のできるシステムを開発した。本システムは、SPIDARを用いて力覚を生成し、その力により書道を教示、習得するシステムである。著者らは、実際に日本-ドイツ間で遠隔教示の実験をおこなった。その結果、教示前には日本の文字を知らなかった生徒は、お手本どおりの美しい文字を書けるまでには至らなかったが、筆運びの速度が、より先生のものに近づいたなどの教示効果が見られた。

There are educational support systems as applications of virtual reality techniques. For example, in the case of Japanese calligraphy called shodo, in which the brush movement and its velocity are very important, we think that it is effective to teach them with force feedback. We have developed an internet-based remote lesson system for shodo using SPIDAR. Using this system, teachers can teach remote-pupils shodo with force feedback. We conducted experiments of the remote lesson between Japan and Germany. It was found that pupils acquired the skills to write letters at closer velocity to the teacher's.

Journal

  • Technical report of IEICE. Multimedia and virtual environment

    Technical report of IEICE. Multimedia and virtual environment 99(363), 27-32, 1999-10-18

    The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

References:  8

Cited by:  13

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110006390285
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10476092
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09135685
  • NDL Article ID
    4909510
  • NDL Source Classification
    ZN33(科学技術--電気工学・電気機械工業--電子工学・電気通信)
  • NDL Call No.
    Z16-940
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS 
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