アクション・リサーチ報告 創作を利用した文法教育の試み  [in Japanese] An action research report: Introducing creative writing to a grammar class  [in Japanese]

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これは本学の講義科目「英語の構造」に創作を導入したアクション・リサーチの報告である。2006年春学期に創作コンテスト、ESSC(Extremely Short Story Competition)の形式に従った作文を筆者の授業に導入し、学生が授業で学んだ文法の知識を英語の創作表現に生かす機会を与えた。そして、このような試みが学生の英語に対する興味を喚起するのに有効であるかどうかを検証した。このアクション・リサーチは筆者個人の授業改善を目指すと同時に、同じような試みを大学全体の授業改善に生かすことを目的としている。また、授業に取り入れた英語による創作の試みは筆者の属する学会の活動との共同研究活動により学習者コーパスの構築を目指す。

This action research project involves my class, my institution and an academic society to which I belong. In the spring semester of 2006, I introduced a 50 word essay writing, which is called ESSC (Extremely Short Story Competition), to "Structures of English" a grammar class in order to give students an opportunity to express their thoughts in writing and examined if it could motivate them to use English creatively on their own. The result of this research is reported at a staff meeting of my university to introduce an idea of action research as a tool to exchange ideas among the staff and to improve teaching of our Faculty. The Japanese Association for Asian Englishes (JAFAE) sponsors ESSC to encourage Japanese speakers to use English creatively and also uses it as a part of an international co-operative research to collect written data of Englishes used by non-native English speakers. My classroom research is one of the preliminary experiments done by the members of the society.

Journal

  • Bulletin of Tokai Gakuen University B Humanities and human wellness

    Bulletin of Tokai Gakuen University B Humanities and human wellness (11・12), 87-97, 2007-03

    Tokai Gakuen University

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110006405303
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11893049
  • Text Lang
    JPN
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    1349161X
  • NDL Article ID
    8881618
  • NDL Source Classification
    ZV1(一般学術誌--一般学術誌・大学紀要)
  • NDL Call No.
    Z22-B206
  • Data Source
    NDL  NII-ELS 
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