英語ディプロマコースカリキュラムの中間報告 A Preliminary Report of the Curriculum of the English Diploma Course

Search this Article

Author(s)

Abstract

現在進行中のカリキュラム、英語ディプロマコース(以後EDC)の進展状況を報告する。EDCは、二年にわたって集中的に行われるインテンシヴな教育プログラムである。学習意欲の高い学生を対象とし、学生の英語によるコミュニケーション能力を-特にオーラル・コミュニケーションに焦点を合わせて-発展させることを目標としている。学生たちは、時事問題や個人的関心についての多様なトピックを適切な語彙を使用して、形式にとらわれずに話すことを学ぶと同時に、ビジネスにおいて使用できるレベルでも話せるように学習している。教材には、新聞、ビジネスレター、ラジオやテレビのニュース、インターネット上の情報などの多様なメディアを使用している。課題は様々なプレゼンテーションやレポートから成り、卒業後を視野に入れたテーマが設定されている。学生がこのコースを通じて成果をあげるためには、自習のために充分な時間を-例えばLL教室やインターネット上の材料を利用したり、日記をつけたりして活用しなければならない。このコースは学生の側に多大な献身を要求するものであるが、それなりの努力をした学生はコース終了時に、社会に出て働くにあたって英語を活用する準備が整っていることになろう。EDCは、それぞれが重なり合う三つのスキルを学生に伸長させることを意図している。それらは、英語力、生涯学習を続けるスキル、社会で働くためのスキルである。

This paper reports on the ongoing curriculum development of the English Diploma Course (EDC). The EDC is an intensive 2-year program for highly motivated students aimed at developing English communication skills with a special focus on Oral Communication. Students learn to speak on both casual and professional levels on diverse topics of current public issues and personal interests using appropriate vocabulary. A variety of media is employed such as newspapers, business correspondence, public radio and television news, and online information. Assignments consist of various presentations and reports aimed at themes relevant to post-graduation. In order to be successful, students must take advantage of the ample opportunities for selflearning such as : LL, web materials, and journal writing. This challenging course requires extreme dedication on the students' parts, but committed students will leave the course ready for the professional English world. The three overlapping goals of the EDC are to develop : English language skills, lifelong learning skills, and professional skills.

Journal

  • Shizuoka University of Art and Culture bulletin

    Shizuoka University of Art and Culture bulletin 7, 99-106, 2006

    静岡文化芸術大学

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110006423516
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11576760
  • Text Lang
    ENG
  • ISSN
    13464744
  • Data Source
    NII-ELS 
Page Top