スクールカウンセラーにとっての治療契約とインフォームド・コンセントとは

書誌事項

タイトル別名
  • Treatment Contracts and Informed Consent as They Apply to School Counselors
  • スクールカウンセラー ニ トッテ ノ チリョウ ケイヤク ト インフォームド コンセント トワ

この論文をさがす

抄録

P(論文)

筆者は高校のスクールカウンセラーとして,学校の中のカウンセリングルームで精神分析を基本とした個人心理療法の技法である人間存在分析をおこなった。面接を開始するにあたって,筆者はクライエントに人間存在分析の原理と技法を説明する。高校における事例を提示し、専門の治療機関であるB研究所で人間存在分析を開始する時におこなう治療契約とインフォームド・コンセントの実際(神経症レベルのクライエントの場合)を示し,その比較を通して,スクールカウンセラーが学校の中でクライエントとの間で治療契約とインフォームド・コンセントはできるのであろうか,どのような方法が望ましいのであろうかという問題を本稿において検討した。

The author, acting as a counselor at a senior high school, provided psychoanalytically oriented Humanbeings-Analysis to female student when she met with them in the school's counseling office. She initiated Humanbeings-Analysis by explaining to them the approach and methods she would use. This paper reviews this explanation and also discusses the issues of drawing up treatment contracts and obtaining informed consent. The steps taken at the beginning of Humanbeings-Analysis at the B Institute of Psychoanalysis (a facility providing expert treatment) when working with clients with neuroses or related conditions are compared with the practices that the author used in the high school counseling office. The author then discusses whether it is possible for school counselors to draw up treatment contracts with high school aged clients and obtain informed consent from them during their counseling services at school. The author discussed the best methods for establishing treatment contracts and obtaining informed consent in school counseling offices.

収録刊行物

  • 研究紀要

    研究紀要 7 133-142, 2006-03-31

    三木 : 関西国際大学

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ