若年女性の投票行動と新しいメディア : 第44回衆議院選挙のアンケート調査から

書誌事項

タイトル別名
  • Voting behavior for young women and new media : The survey of the 44th the House of Representatives election
  • ジャクネン ジョセイ ノ トウヒョウ コウドウ ト アタラシイ メディア ダイ44カイ シュウギイン センキョ ノ アンケート チョウサ カラ

この論文をさがす

抄録

type:P(論文)

本稿は,2005年におこなわれた第44回衆議院選挙において,若い女性層が,どのようなメディアから影響を受け,その結果としてどのように考え,投票したのかを探ることを目的としている。予想外の結果となった今回の総選挙は記憶に新しいが,特筆すべき点として,これまで選挙に関心のなかった若年層が郵政解散選挙の「劇場型政治」に"踊らされる"かのように影響を受けて与党支持に流れたこと,ブログやWebなどの新しいメディアが投票行動に影響を与えたと考えられていることなどがある。そこで本稿では,その現状を探るためにアンケート調査をおこなった。調査の結果を分析すると,若年女性層の投票行動は,特に「劇場型政治」に"踊らされて"投票をしたとは言えないことがわかった。また,ブログなどの新しいメディアはほとんど影響を与えていなかった。一方で,若年女性層の投票行動にもっとも影響を与えていたのは家族であり,各種のメディアよりも家族の中でのさまざまな情報交換に信頼を置いている傾向を確認することができた。

The 44th the House of Representatives election has provoked a controversy because it ended in the sweeping victory of the government party. Numerous attempts have been made by scholars to say that due to the young people' voting who use Information Communication Technology. This paper is intended as an investigation of the effects of all kinds of media and others on young women's voting behavior. The results obtained were contrary to our intention. It clearly shows that young women's voting behavior is irrelevant to ICT media. From this survey, we realize that nothing will explain their voting better than the effects of their family member's opinion. These results lead us to the conclusion that the political attitudes of young women have connections with the situations of their families.

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ