秋田大学インターネット天文台における教育実践とその問題点  [in Japanese] Educational practice and problems of the Internet astronomical observatory in Akita University  [in Japanese]

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Abstract

インターネット天文台は,情報教育と理科教育を有益に結び付ける施設として注目されている。秋田大学においても今年になってインターネット天文台が構築され,教育実践に使用され始めた。本論文では,秋田大学インターネット天文台を使った教育実践についての紹介をおこなう。またその際に,インターネット天文台の教育利用に関するアンケート調査を実施したが,その結果からインターネット天文台は教育利用に有効であること,またより臨場感を持たせる改良を施す必要があることを突き止めた。最後にこれらの結果を踏まえた今後の秋田大学インターネット天文台発展の方向性について,考察をおこなう。

Internet astronomical observatory has been widely noticed as a facility that ties computer to science education profitably. In Akita University, the Internet astronomical observatory was constructed at current year, and it began to be used for educational practice. In this paper, the educational practices those were carried out at Akita University Internet astronomical observatory is presented. In those cases, questionnaires concerning educational use for the Internet astronomical observatory were executed. From these questionnaires, we found that the Internet astronomical observatory is effective for educational use, and it has to be improved to give the presence moreover. The future directionality of the development of the Akita University Internet astronomical observatory that based on these questionnaires is considered at the end this paper.

Journal

  • IPSJ SIG Notes

    IPSJ SIG Notes 92, 57-64, 2007-12-07

    Information Processing Society of Japan (IPSJ)

References:  11

Cited by:  2

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110006549449
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10096193
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09196072
  • NDL Article ID
    9332431
  • NDL Source Classification
    ZM13(科学技術--科学技術一般--データ処理・計算機)
  • NDL Call No.
    Z14-1121
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS  IR 
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