『四つの署名』におけるオリエントの誘惑

Bibliographic Information

Other Title
  • ヨッツ ノ ショメイ ニオケル オリエント ノ ユウワク
  • Oriental Seduction in The Sign of Four

Search this article

Abstract

1890年代、帝国主義の高まりの反作用として「逆植民地化の不安」が生じる。植民地から本国への侵略の物語とセポイの反乱の物語から成るコナン・ドイルの『四つの署名』(1890)も、そうした不安を表わした小説の一つだ。確かに最終的に安定は取り戻される。しかし、その背後にイギリス人の支配者としてのイデオロギーを揺さぶる曖昧さが隠されている。植民地の商品はイギリス人の身体に〈異質なもの〉となって侵入し、国家のアイデンティティをも危険に晒す。イギリス人男性は、帝国との係わりを通して、弱体化した身体や野蛮性を露わにする。〈異質なもの〉に魅せられつつもそれを制御するホームズにしても、彼の帯びる二面性に着目すれば、理想の男性像とは相容れない、不安を喚起する要素を孕む。もはやイギリス性を保持するのは困難となる。それどころかドイルも読者も、身体や国家の完全性への脅威を感じつつも、曖昧さにスリリングな快感を覚え魅せられるのである。

In the 1890s "the anxiety of reverse colonization" was caused as a counteraction to the rise of imperialism and rendered by many late-Victorian novels. Among them is Conan Doyle's The Sign of Four (1890), whose plot merges two subgenres that were popular at that time: the invasion narrative and the Mutiny narrative. It is true that stability is restored at the end, but under it an ambiguity which shakes the ideology of English imperialism is concealed. The heterogeneous such as the oriental commodity or living invades English bodies and exposes the national identity to danger. Englishmen reveal their weakened bodies and savagery through their relation to the Empire. Even Holmes, who can control and dominate the heterogeneous in spite of his fascination with it, has various kinds of two-sidedness that arouse anxiety in readers. He has some elements incompatible with the image of an ideal Englishman. It became difficult to maintain Englishness at the end of the century. Not only that, both Doyle and his readers fell under the charm of and felt thrilling pleasure with ambiguity while they felt the threat to the wholeness of their bodies and nation.

Journal

  • 人文研究

    人文研究 59 98-110, 2008-03

    大阪市立大学大学院文学研究科

Related Projects

See more

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top