Fostering Students' Meta-understanding of Scientific Principles as Scientific Thinking : In the Case of 6th Grade Unit about Combustion
-
- SAKAMOTO Miki
- Graduate School of Education, Hyogo University of Teacher Education
-
- MURAYAMA Isao
- Faculty of Education, Shizuoka University
-
- YAMAGUCHI Etsuji
- Faculty of Education and Culture, University of Miyazaki
-
- INAGAKI Shigenori
- Faculty of Human Development, Kobe University
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 科学的思考としての原理・法則のメタ理解 : 小学校第6学年「燃焼」を事例として
- カガクテキ シコウ ト シテノ ゲンリ ホウソク ノ メタ リカイ ショウガッコウ ダイ6 ガクネン ネンショウ オ ジレイ ト シテ
Search this article
Abstract
科学的な原理・法則に関する思考の育成を目標とし,小学校6年生理科の単元「燃焼」において,燃焼についての科学的原理・法則のメタ理解を獲得させる実験授業を実施した.2003年度に比較のベースとなる授業を行い,2004年度, 2005年度で,メタ理解の向上を目指して授業デザインの改善を行った.メタ理解の評価は,原理や法則がどんな事例にも成立することの理解,および,それを前提に現象について思考できることの2観点から行った.その結果, 2005年度のデザイン変更により,自発的に言及した要素の数の増加,全要素に言及した児童の増加,逆推論の増加が見られ,メタ理解の向上が示された.
Journal
-
- JSSE Research Report
-
JSSE Research Report 21 (5), 99-104, 2007
Japan Society for Science Education
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390001206110580864
-
- NII Article ID
- 110006652160
- 110006344164
-
- NII Book ID
- AN00036978
-
- ISSN
- 18824684
- 21885338
- 03864553
-
- HANDLE
- 10458/3440
-
- NDL BIB ID
- 9491380
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- IRDB
- NDL
- CiNii Articles
- KAKEN
-
- Abstract License Flag
- Disallowed