聾学校在籍児の補聴に関する実態調査報告  [in Japanese] Audiology Situation Nationwide in Schools for Students Who Are Deaf  [in Japanese]

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Abstract

聴覚障害児の実態や、聴能サービスの実態については、全国聾学校校長会(1984)、芝原(1988)、国立特殊教育総合研究所(1988)が調査しているが、近年、同様の実態調査は行われていない。そこで、著者は1995年6〜7月にかけて、全国の107の聾学校を対象に「補聴器とそのフィッティング・学校の聴能サービスに関する調査」を実施し、95校(回収率89%)の回答を得た。本調査結果の内、聾学校在籍児の実態に関する質問項目について、過去の調査結果との比較を含め、分析した。この結果、(1)前調査と比較して、聴力分布には大きな変化はなく、平均聴力レベルの平均は98dBHLであること、(2)89%の子どもに対し、イヤレベル両耳補聴がなされていること、(3)0歳代の補聴器装用開始が6%多くなったものの、依然として補聴器装用の遅れた子どもがいることなどが明らかとなった。

The National Association of Principals of Schools for the Deaf (1984), Shibahara (1986), and the National Institute of Special Education (1987) have investigated the students' hearing level, audiology services, and so on, in schools for students who are deaf. However, no similar investigation has been carried out recently. Thus, I distributed a questionnaire to 107 schools for the deaf in Japan during June-July 1995. I obtained answers from 95 schools (response rate, 89%). I analyzed the results having to do with the students' situation in their schools by comparing the present results with the results of the prior studies. The results were as follows: Compared with the previous investigations, the students' hearing level has not changed; the average was 98dBHL. Most of the students use amplification that is binaural and ear-level fitting. The number of children under 1 year old using hearing aids increased slightly. But many children still delay wearing a hearing aid until after they are 2 years old.

Journal

  • The Japanese Journal of Special Education

    The Japanese Journal of Special Education 36(1), 39-46, 1998

    The Japanese Association of Special Education

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110006785256
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00172513
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0387-3374
  • NDL Article ID
    4520032
  • NDL Source Classification
    ZF9(教育--各科教育)
  • NDL Call No.
    Z7-314
  • Data Source
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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