自閉症児における「他者意図」の理解に関する研究 : ビデオ弁別訓練による「言外の意味」の理解と般化 Understanding of Other Persons' Intentions in a Child With Autism : Environmental Cues and Generalization Using Video Discrimination Training

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

    • 松岡 勝彦 MATSUOKA Katsuhiko
    • 筑波大学心身障害学研究科:(現)筑波大学心身障害学系 Doctoral Program in Research on Disabilities, University of Tsukuba:Institute of Research on Disabilities, University of Tsukuba
    • 小林 重雄 KOBAYASHI Shigeo
    • 筑波大学心身障害学系:(現)吉備国際大学社会福祉学部 Institute of Research on Disabilities, University of Tsukuba:School of Social Welfare, Kibi International University

抄録

本研究では、自閉症児者が不得意であるといわれてきた、「他者意図」の理解に関して、行動分析学の立場から、「他者意図」と表現されるものに対応するための適切な刺激設定はどういうものであるかを明確にし(Sidman,1971参照)、どのような環境設定を行えば、これを理解可能になるかを検討することを目的とした。ここでは、他者に対する援助行動という社会的行動の形成の中で、他者の言語行動を「字義通り」に解釈する条件と、環境設定との組み合わせで「言外の意味」を理解する条件とを設定した。訓練では、これらを弁別するためにビデオ弁別訓練が行われた。その結果、対象児は上記の2条件に応じた行動が可能となった。このことから、「心の理論」の欠如(「他者意図」の理解困難)といった抽象的に表現される対象を詳細かつ機能的に分析し、「他者意図」に対応する弁別訓練を行うことにより、他者の「心的状態」の理解を可能とする方略が導き出されるのではないかと考えられた。

Recently, many published reports have indicated that persons with autism lack a theory of mind, that is, an understanding of the beliefs, hopes and intentions of others. It has been suggested that the lack of a theory of mind causes the communication handicap observed in people with autism (Frith, 1989). The present study examined the independent variable of appreciating others' intentions, putting this mentalistic concept into testable form from the viewpoint of applied behavior analysis (Sidman, 1971). An 8-year-old boy with autism was trained to appreciate other people's intentions when they were indicated ambiguously, by using cues from the surrounding environment. In the experimental situation, a person was confronted with some difficulty, such as carrying heavy luggage, completing difficult problems on a personal computer (playing a jigsaw puzzle and answering questions in English), or lacking a partner to play games with. When this person instructed the boy to observe a room, the boy, seeing a second adult in the room, should fetch that person so that the second adult could help the first and play the games with him. On the other hand, when a person not confronted with difficulties instructed the boy to look at the room, the boy should tact the interior of the room. In baseline, the boy with autism was only able to tact the interior of the room, but after video discrimination training, he was able to fetch the person from the room and to tact the room. The results indicated that the functional analysis of the abstract concept, theory of mind, was effective in enabling training in the appreciation of others' intentions.

収録刊行物

  • 特殊教育学研究

    特殊教育学研究 37(4), 1-12, 2000

    一般社団法人 日本特殊教育学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110006785359
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00172513
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    0387-3374
  • NDL 記事登録ID
    4978517
  • NDL 雑誌分類
    ZF9(教育--各科教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-314
  • データ提供元
    NDL  NII-ELS  J-STAGE 
ページトップへ