自閉症児における問題解決のための教示要求行動の成立  [in Japanese] Establishing a Functional Mand for Instruction as a Problem-Solving Skill in an Adolescent with Autism  [in Japanese]

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Abstract

本研究では、自閉症児における問題解決のための教示要求行動(正反応)が成立するための条件を検討することを目的とした。研究1: 正反応に対してはプロンプト・フェイディングを用いた。指導期1では正応答に対して言語賞賛にシールを付加し、指導期2では言語賞賛のみに移行した。結果、既知刺激には正応答、未知刺激には正反応が生起するようになった。さらに、内容の異なる16種の課題への般化が成立した。日常的なエピソードの結果からは、自然な会話文脈では正反応は生起しにくいが、無応答状態になった場合に聞き手からのプロンプト的な言語手がかりが提示されると、正反応が生起するという結果が得られた。研究2: 聞き手からの手がかりの有無を変数とし、会話文脈での正反応の生起を評価した。結果は、聞き手からの言語的手がかりの提示によって正反応が生起することを示した。教示要求行動を相互交渉という観点から分析することの重要性が示唆された。

The purpose of the present study was to establish a functional mand for instruction as a problem-solving skill for unknown stimuli. The target verbal behavior was a mand for instruction: asking for a correct answer from an audience. The participant in the study was an adolescent with autism (CA: 16-11; MA: 8-4). The purpose of Study 1 was to have the youth acquire the target behavior. In Training Phase 1, a prompt-fading procedure was used; after correct answers, verbal praise and "seals" were given. In Training Phase 2, the seals were not used. The youth learned to give correct answers to known stimuli, and to emit the target behavior to unknown stimuli. In the generalization probe, the target behavior occurred to 16 stimuli that were different from the training stimuli. After training, 10 anecdotes were collected from the youth's daily life. These indicated that the target behavior was not occurring in a conversational context, but that it occurred if a verbal prompt was presented by the audience, that is, the youth's interaction partner, when the youth showed no response to an unknown stimulus. The results of Study 2 indicated that the target behavior occurred when a verbal prompt was presented by the audience. The importance of an analysis of stimulus control in social interactions with a mand for instruction was discussed.

Journal

  • The Japanese Journal of Special Education

    The Japanese Journal of Special Education 39(4), 11-20, 2002

    The Japanese Association of Special Education

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110006785584
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0387-3374
  • Data Source
    NII-ELS  J-STAGE 
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