高校生における著作権に関する行動・意識・知識の経時的変化  [in Japanese] Difference of Investigations in Action, Consciousness, and Knowledge about Copyright in High School Students  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

本研究は,高校生を対象に著作権(著作権法とマナー・エチケット)に関する情報倫理教育を行い,行動・意識・知識の変化について授業前,授業直後,3ヶ月後に調査を行い経時的変化を検討したものである.その結果,高校生に対して実施した著作権に関する指導において,行動と知識は授業直後には適切な行動への選択や知識(正答)の向上,知識(正答)に対する確信度の向上が見られたが,3ヶ月後には低下して定着率は低いことが認められた.しかし,罪悪感を感じるという意識は授業を受けることで感じなくなり,3ヶ月後にも継続されることが認められ,行動や知識の場合とは異なる傾向であった.さらに,行動・意識・知識の関係は,著作権法に関しては適切な行動と知識が結びついているが,マナー・エチケットに関しては望ましい行動と知識とは結びついていないことがわかった.これらのことから,著作権に関する高校生への今後の指導は,マナー・エチケットに関する内容を取りあげ,行動・意識・知識を共に高めていく授業法の開発が必要であることが示唆された.

The purpose of this study is to examine the difference of action, consciousness, and knowledge of breach of the Copyright Act and violation of manners by investigations (before, after and three months after the lesson). As a result of the lesson, the high school students came to carry out the correct action. They improved in knowledge and improved thier ability to make a correct answer. However, after three months they were not established. Consciousness continued three months after the lesson. Moreover the relation between action and knowledge had a negative correlation in the Copyright Act. Furthermore, correct action and correct knowledge are closely related to action, consciousness, and knowledge. The correct knowledge and the correct action are not connected with manners. It was suggested that future instruction to high school students about copyright needs classroom development which takes up the subjects of manners, action, consciousness and knowledge.

Journal

  • Japan Journal of Educational Technology

    Japan Journal of Educational Technology 32(1), 99-107, 2008

    Japan Society for Educational Technology

References:  15

Cited by:  3

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110006792159
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11964147
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL Article ID
    9552564
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-904
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
Page Top