高等学校での「プログラミング」教育の導入-PENを用いて  [in Japanese] Programming Education at a High School with PEN  [in Japanese]

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Abstract

プログラミングは一般に難しいものと考えられ,高等学校において教えられていることはまれである.しかし,適切なサポートツールを用意することで,生徒が比較的短い時間でプログラミングとは何かを学び,コンピュータの本質を理解することは可能であると考える.そこで我々は,大阪府立泉北高等学校において,1年生を対象とした総合科学I,および2年生を対象とした情報Aの授業で,初学者用プログラミング環境PENを用いてプログラミング教育を実践した.ここでは,その授業の内容とアンケート結果および考査結果を報告する.

Programming is generally considered a difficult subject and often not taught at all in high schools. However, with an appropriate support tool, we believe that it will not take a long time for students to understand what is programming and essential characteristics of computers. One of the authors conducted programming lessons in the subject of "Comprehensive Science I" (for first grade) and "Information A" (for second grade) at Semboku High School with PEN : Programming Environment for Novices. In this paper, we report the lessons and the results of the questionnaire and the examination.

Journal

  • IPSJ SIG Notes

    IPSJ SIG Notes 94, 41-47, 2008-05-10

    Information Processing Society of Japan (IPSJ)

References:  6

Cited by:  2

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110006792823
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10096193
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09196072
  • NDL Article ID
    9524521
  • NDL Call No.
    Z14-1121
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS 
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