学校間交流学習のための授業設計モデルの開発  [in Japanese] Development of Instructional Design Model for Inter-School Collaborative Learning  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

遠隔地の学校間で電子メール,電子掲示板,テレビ会議システムなどを用いて交流する学校間交流学習は,インターネットを用いた授業実践として広く取り組まれている.筆者らは,学校間交流学習における,学習者の活動プロセスと教師の学習環境設計に着目した授業設計モデルの開発を試みた.モデル開発の方法として,1)先行研究および構成主義の学習観に基づくモデル構築,2)実践経験者への調査によるモデルの精緻化,を行った.その結果,学習の活動プロセスを明確にする「枠組みモデル」と,設計の順序を示す「手順モデル」から構成した授業設計モデルを,学習論と実践経験者の知見を反映したものとして開発することができた.

This paper shows results of development of an instructional design model for inter school collaborative learning. The model consists of a framework model and a procedure model which are based on constructivist learning theories, To refining the model, interviews for 34 teachers were conducted and 870 strategies were collected. In result, the instructional design model was successfully developed considering the constructivist learning theories and practical knowledge.

Journal

  • Japan Journal of Educational Technology

    Japan Journal of Educational Technology 30(2), 103-111, 2006

    Japan Society for Educational Technology

References:  22

Cited by:  8

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    110006794606
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11964147
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL Article ID
    8536875
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z7-904
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
Page Top