ProBoPortable:プロジェクト学習における分業状態を可視化する携帯電話ソフトウェアの開発と評価 ProBoPortable: Development and Evaluation of Cellular Phone Software to Visualize the Status of Division of Labor in Project Based Learning

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

高等教育のプロジェクト学習において,学習者が随時,相互に活動の進め方を評価しつつ作業を進められるように,分業状況やタスクの進度などの情報を可視化する携帯電話待ち受け画面アプリケーションProBoPortableを開発した.これはプロジェクト学習支援グループウェアProBoと連携して動作する.学習者が携帯電話を開くと,ProBoのサーバから,メンバーのアクセス状況,分業の状況や進捗に関する情報を取得して表示する.ProBoPortableを大学の授業で利用して評価したところ,相互の分業のアウェアネスが高まり,学習者はグループ活動全体を評価しつつ自分の作業を調整することが可能になった.また学習共同体意識が高まり,他者の作業を意識しつつ,自ら分担するタスクの進捗を促すことが示された.

The authors developed a cellular phone application which displays information regarding progress and achievement of the tasks and division of labor in project-based learning in higher education. The ProBoPortable application works as wallpaper on the learner's cellular phone screen, and cooperates with a Web-based groupware. When a learner activates his/her phone, ProBoPortable immediately retrieves the current status of the project from the groupware database and displays the status on the screen. Classroom evaluation was performed in an undergraduate course, which confirmed that ProBoPortable enhanced mutual awareness of the division of labor among learners. Moreover, since the sense of community was increasingly generated, learners were encouraged to proceed with their own task because they were aware of the status of others' tasks, as and when necessary.

収録刊行物

  • 日本教育工学会論文誌

    日本教育工学会論文誌 31(2), 199-209, 2007

    日本教育工学会

参考文献:  22件中 1-22件 を表示

被引用文献:  7件中 1-7件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110006794709
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11964147
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL 記事登録ID
    9267193
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-904
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
ページトップへ