学習を目的としたワークショップのデザイン過程に関する研究 Research on Design Processes of Workshops for Learning

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著者

    • 森 玲奈 MORI Reina
    • 東京大学大学院学際情報学府 Graduate School of Interdisciplinary Information Studies, The University of Tokyo

抄録

研究の目的は,ワークショップのデザイン過程におけるベテラン実践家の特徴的思考を明らかにすることである.本研究では,ベテラン実践家とその集団に属する初心者2組を選定し,発話思考法を用いた実験を行った.分析は,まずベテラン-初心者間における発話の流れを比較し,その上で2人のベテランに共通する特徴を検討した.その結果,ベテランにおけるデザイン時の発話には,依頼内容の確認・解釈の後,コンセプトの立案を行うという共通の流れがあることが明らかになった.また,ベテランの特徴として,(1)依頼内容に対する幅広い確認を行うこと,(2)デザインの仮枠となるデザインモデルを使用すること,(3)保留や選択の余地を残した「やわらかな決定」を行うこと,(4)スタッフの育成に対する意識とデザイン力を持つこと,(5)過去の実践体験の想起や経験から構築された慣習を用いてデザインを行うこと,が明らかになった.さらに,ベテランには経験に裏づけられた「個人レベルの実践論」があることが示唆された.

The purpose of this study is to clarify characteristic cognitions of the expert practitioner in the design process of workshops. In this study, I performed the experiment that I used Think Aloud Method for two pairs consists of expert practitioners and beginners who belonged to the each same groups of them. At first I performed comparison between expert practitioners and beginners, and, the analysis examined a characteristic to be common to two expert practitioners. As a result, it became clear that the expert practitioner practice family drew up the concept while performing recollection for confirmation and interpretation and the practice experience of request contents. In addition, the study clarified five characteristics of the expert practitioner on designing a workshop; (1) Performing wide confirmation for request contents, (2) Using of their own design models, (3) Mix flexible decision in a design, (4) Having high consciousness about staff upbringing, (5) Design a workshop with custom built by experience of the their own. Furthermore, an expert practitioner seemed to have "the Personal Practice Theory".

収録刊行物

  • 日本教育工学会論文誌

    日本教育工学会論文誌 31(4), 445-455, 2008

    日本教育工学会

参考文献:  47件中 1-47件 を表示

被引用文献:  2件中 1-2件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    110006794732
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11964147
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL 記事登録ID
    9461413
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-904
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  NII-ELS  J-STAGE 
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